Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Шенгенската издънка

Точно преди две години Параграф 22 прогнозира, че думичката Шенген ще ни причинява такова главоболие, в сравнение с което последиците от новогодишното смесване на питиетата ще ни се видят манна небесна. В първия месец на 2009 г., в статия под заглавие Шенгенско главоболие, пророкувахме, че дори и да изпълним техническите критерии за присъединяване към Шенгенската зона, корупцията и организираната престъпност ще ни препънат все някъде по пътя.
Останалите аргументи за мрачната прогноза тогава бяха липсата (и до ден днешен!) на прословутата Единна информационна система за противодействие на престъпността (ЕИСПП) между МВР, Министерството на правосъдието, съдилищата, прокуратурата, митниците, финансовото министерство, недостатъчната защита на личните данни и, не на последно място, пропуски в изпълнението на техническите изисквания, отнасящи се до Шенгенската информационна система (ШИС)...
За съжаление се оказахме прави - в последните дни на старата година и в първите на 2011 г. стана ясно, че мисията за присъединяването засега е невъзможна. Изглежда, Европейският съюз е решил да компенсира политическата аванта, благодарение на която България стана членка на ЕС през 2007 г., като обвърза сигурността на Шенгенското пространство с необходимостта от решителни действия не само в сферата на техническите изисквания, но и в борбата с корупцията и с организираната престъпност.
Вместо дарове за Коледа вътрешното министерство на Германия ни изпрати писмо, в което със суров тон се казваше, че недостатъците в борбата с корупцията и организираната престъпност са свързани с оптималната охрана на границите и могат да имат сериозни последици за вътрешната сигурност на ЕС. Към тази позиция се присъедини и Франция, която също се изказа против влизането ни в Шенген през март.
Тези дефицити дават основание за тревога и скептицизъм по отношение на приемането на България и Румъния. Положително решение за това не може да бъде взето, преди да е налице видим и устойчив напредък във времето по слабите точки в правосъдната реформа и в борбата с организираната престъпност, написа в посланието си германският вътрешен министър Томас де Мезиер.
Според текста пропуските са посочени още в доклада на Европейската комисия. Ето защо не е достатъчно да се изпълнят Шенгенските критерии като технически процес, а да се преодолеят слабостите по отношение на посочените от ЕК проблеми. Според Франция и Германия те влияят на контрола и управлението на границите на Европейския съюз, както и на Шенгенската информационна система, която страната ни използва едва от един месец.
Кабинетът обаче се направи на две и половина, като подмина с гробовно мълчание писмото на френските и германските камаради. Вместо да се заемат с честен анализ, управляващите продължиха с клетвените си слова за готовността ни да изпълним техническите критерии и да бъдем готови за Шенген през март тази година. До март 2011 г. техническата подготовка на страната за Шенген ще бъде коректна и до края на годината ще бъдем приети, обяви министърът на външните работи Николай Младенов.
Абсолютно същото заяви на 28 декември миналата година и колегата му - вицепремиер и вътрешен министър Цветан Цветанов. Технически страната ни ще бъде готова за влизане в Шенгенското пространство през март месец догодина, каза той. Според Цветанов приемането ни в единното визово пространство ще зависи от политическото решение на страните членки на ЕС. И изрази надежда, че прословутото ни гостоприемство ще изиграе своята положителна роля в този тежък процес. У нас ще има сериозни визити в началото на годината, надявам се, че при тези визити всички, които ще правят посещенията в страната, ще се запознаят в детайли с всичко, което сме постигнали, посочи той.
Щат не щат, гостите ще трябва да се запознаят преди всичко с направеното по изпълнение на техническите критерии - за постиженията в борбата срещу корупцията и организираната престъпност, както и за реформата в правосъдната система, управляващите скромно ще мълчат до следващия доклад на Европейската комисия. Въпреки хвалбите на вътрешния министър, че свършеното през 2010 г. е добър резултат. Разкриването за първи път в годините на прехода на поръчкови убийства от групата на Килърите, операция Октопод, задържаната група по отвличанията и съдебният процес, който започна секналите отвличания след разбиването на групата на Наглите - това са козовете на Цветанов.
Клетвените слова на вицепремиера за политическа воля и за реална борба обаче няма да хванат дикиш в историята Шенген. Най-малкото защото около съдбата на изброените МВР-операции в съдебната фаза се оказаха много неясноти и въпроси. А те произтичат не от лошата работа на съда, както непрекъснато твърдят управляващите, а от липсата или от недостатъчно убедителните доказателства, представени от МВР и от прокуратурата. Развоят на процеса срещу братята Красимир и Николай Маринови е най-добрата илюстрация на тази отколешна слабост на МВР в досъдебното производство, ръководено, разбира се, от прокуратурата - негов господар по закон.
Но да се върнем към техническите критерии, които властимащите са толкова сигурни, че ще изпълним навреме и качествено. За какъв контрол по границите може да се говори, след като например от лятото на 2010 г. МВР не може да събере обучен персонал за попълване на Специализирания отряд Въздушно наблюдение на Главна дирекция Гранична полиция. В самия край на миналата година МВР обяви конкурс за техници и авиомеханици в него, като дори отпадна възрастовото ограничение за кандидатстващите. Според обявата са необходими трима бордни техници и трима авиомеханици, които ще работят със съвременна авиационна техника в този отряд. Както се посочва в обявата, след приемането на България в ЕС осигуряването на надежден контрол и наблюдение на външните граници, включително и по въздуха, е приоритетна задача за МВР и необходимо условие за приемането ни в Шенген. А в рамките на програма ФАР в ГДГП вече са доставени три хеликоптера от лек тип AW 109 Power и един хеликоптер среден тип AW 139 за наблюдение и охрана на държавната граница. Крайният срок за подаване на документите е 26 януари 2011 г. в отдел Човешки ресурси в Главна дирекция Гранична полиция.
Само преди пет месеца МВР обяви конкурс за същите позиции, наред с още няколко за пилоти и бордни инженери. Избрани бяха петима летци, които ще летят на машините, доставени през ноември 2010 година. Те обаче тепърва трябва да преминат през обучение, което ще удължи срока на появата им над зелената граница.
Действително ли перките на хеликоптерите ще ни доведат по-близо до Шенген? Ако бяха само те, може би. Проблемите обаче не са по въздух, а долу, по сухоземната граница. След приемане на България в Европейския съюз страната ни отговаря за наблюдението на 1647 км от външните му граници. Заедно с морската граница ние сме отговорни за опазването на 321 км между нас и комшиите от Сърбия, 185 км граница с Македония и 259 км - с Турция. За сравнение, другият двойкаджия на ЕС Румъния пази 395 км с Украйна, 461 км с Молдова и 544 км граница със Сърбия. Там обаче, изглежда, нямат проблеми с нелегалните емигранти, с изключение на тези от Молдова. Ние получаваме такива гости най-вече през границата с Турция.
снимка:
параграф 2011-1 chengen.jpg

Залива ни истинска имигрантска вълна
Единствената преграда пред напиращите имигранти са граничните наряди, които обаче не могат да насмогнат да опазят общите 259 км с Турция. В навечерието на Коледа (на 23 декември) граничните полицаи в района на Свиленград задържаха 25 нелегални имигранти, които се опитали да влязат незаконно в страната през българо-турската граница. Петима от тях признали по-късно, че очаквали мъглата да им позволи незабелязано да се промъкнат във вътрешността на страната, прекосявайки сравнително равнинната част на района край Свиленград. Те били арестувани без документи от гранично-полицейски наряд в района на с. Сладун. По-късно признали, че са палестинци.
Друг наряд същия ден пък изловил четирима мъже в района на 291 пирамида на границата. Те също били без документи за самоличност, представили се за иракчани. Още шестима са задържани без документи в граничната зона в района на с. Маточина. Те пък се обявили за сомалийци.
Инвазията на нелегални пришълци от изток продължила през целия ден. Вечерта с термовизионна система били засечени още петима нарушители на държавната граница - отново в района на 291 пирамида. Те също се представили за палестинци. Мъж и жена с трите им деца от Афганистан пък са заловени на платно Влизащи товарни автомобили на ГКПП Капитан Андреево. Според статистиката на граничната полиция от Регионалната дирекция-Елхово само през декември в района са задържани общо 70 нелегални емигранти, като най-много са нарушителите от Ирак, Сомалия, Мароко, Палестина, Иран.
Немалка част от имигрантите щурмуват направо граничните пунктове, използвайки тайници в автомобили. Във вторник (4 януари) Гранична полиция съобщи, че на ГКПП - Капитан Петко войвода са заловени осем нелегални емигранти от Ирак. Полицаите спрели за проверка на влизане в страната микробус Фиат Дукато с ямболска регистрация, управляван от 36-годишния Д.К. от Ямбол. Граничните полицаи отклонили автомобила за допълнителна проверка по т. нар. метод анализ на риска - от целия поток автомобили се избира един и се разкоства до шаси. При огледа на товарния отсек в специално пригоден тайник граничарите открили осем мъже, по първоначални данни - афганистански граждани. От тях ще се търси отговорност по чл.279 от НК, а срещу водача на микробуса - по чл. 280 от НК. Колко автомобила обаче са били пропуснати, никой не може да каже.
Със сигурност потокът от незаловени незаконни пришълци е далеч по-голям от задържаните. Това даде основание германският съветник на вътрешния министър Цветан Цветанов - Ханс Герхард Дьоринг, да заяви наскоро в интервю за немски медии, че България не е успяла да обезопаси границата си с Турция. А румънците побързаха да заявят, че са пострадали покрай пропуските на България в изпълнението на техническите условия за присъединяване към Шенгенското пространство. Едно от тях е ефективен контрол и 24-часово наблюдение на тази част от границата на ЕС.
Едва ли щяхме да получим представа за истинската картина на имигрантската инвазия през полосите, ако не бяха изплакали комшиите ни от Гърция. Българското МВР мълчи като на разпит по този въпрос, но според данните, публикувани от гръцките власти, нещата са сериозни. Тази седмица в интервю за агенция АНА-МПА гръцкият министър за защита на гражданите Христос Папуцис съобщи, че през 2010 г. средно 200 бежанци дневно са преминавали на гръцка територия от Турция. За шест месеца до края на ноември миналата година общо са преминали границата между двете страни 33 000 нелегални имигранти. Повечето от тях са от Афганистан, от Алжир, Пакистан, Сомалия и Ирак. Гърците дори стигнаха до революционната идея да построят по протежение на границата си с Турция 206-километрова стена, висока 3 метра. По този повод Микеле Черконе, говорител на комисаря по вътрешните работи на ЕС Сесилия Малмстрьом, заяви, че е важно границите да бъдат наблюдавани и контролирани, но опитът показва, че издигането на защитни стени срещу притока на имигранти предоставя само временно решение на проблема.
Бежанският поток със сигурност ще ни причинява главоболие дори и след като прекрачим в мечтаното Шенгенско пространство. Неслучайно в края на декември френският министър по европейските въпроси Лоран Вокиез заяви, че основният проблем пред влизането на България и Румъния в Шенген е овладяването на потока от мигранти. Тогава той не спомена проблемите на Гърция, но разкри, че 75% от незаконната имиграция в Европа преминава именно през югоизточната част на ЕС. Остава да се разбере каква част се пада на нас...
Снимки:
параграф фото 2011-1 irak1.jpg
параграф фото 2011-1 irak1.jpg

И техническите критерии куцат
Овладяването на имигрантския поток засега изглежда невъзможно. Изоставането и в изпълнението на прословутите технически критерии за покриване на кандидатшенгенските изисквания е безспорно. Заключенията от последната проверка на ЕК ще бъдат огласени към 20 януари. Отсега обаче е ясно, че оценката едва ли ще бъде така положителна, както си мечтаят управляващите.
Достатъчно е да разгледаме т. нар. Национален план за действие за пълното прилагане на разпоредбите на достиженията на правото от Шенген и за премахването на контрола по вътрешните граници 2010 година. Там всичко е записано в дати, отговорници и ситуацията придобива съвсем подреден вид.
Какво четем например за проблемната българо-турска граница? В плана е констатирано, че сградата на граничния пункт в Елхово е в трагично състояние - течове от покривната конструкция, пропадане на североизточния ъгъл на сградата, лошо състояние на складовете и помощните постройки, на гаражните помещения и външната ограда. Същото е положението на Граничен полицейски участък (ГПУ) Малко Търново. Не прави изключение и административната сграда на ГПУ Елхово, която е бивше казармено помещение.
Проверяващите направо трябва да си затворят очите за най-проблемния граничен пункт ГКПП Капитан Андреево. Според плана е утвърден подробен устройствен план (ПУП) за неговата реконструкция и модернизация според изискванията на ЕС. За това има и проект на Световната банка Улесняване на търговията и транспорта в Югоизточна Европа II, с бенефициент Министерството на финансите. Крайният срок за първия етап от реконструкцията обаче вече мина - 31 декември 2010 година. Тогава приключи изработването на проектите. А вторият етап (началото на строителството) е отбелязан в плана с доста разтеглив срок - началото на 2011. Кога ще започне, един господ знае, макар че отговорници бол - МФ, МРРБ, Агенция Митници, МВР.
И за каква готовност през март бълнуват вътрешният министър Цветанов и колегата му Николай Младенов, след като в плана е записано черно на бяло, че ефективен контрол на българо-турската граница ще има чак на... 30 юни 2011 година?! За тогава е планирано изграждането на интегрирана система за контрол в района на гр. Елхово и гр. Свиленград - там, откъдето напират най-вече имигрантите.
А интегрирана система за контрол и наблюдение на границата с Република Турция в участъка от ГКПП Лесово до устието на р. Резово ще имаме чак през... юни 2015 година. От плана става ясно, че в момента такава система в този район изобщо няма, следователно контролът е нула.
Не по-различно е положението по западната граница. Там е сравнително тихо - може би най-вече защото се пада малко далеч от обичайните трасета на сомалийските и прочие бежанци. Но все пак става дума за граница на ЕС с обща дължина от 506 километра, а условията за работа там са мизерни. Сградата на ГПУ-Олтоманци например е построена през 1954 г. и оттогава само е подкърпвана тук-там. Освен това тя е разположена в края на с. Долно Уйно - Кюстендилско, където, както е отбелязано в плана, липсват необходимите комуникационни системи.
Домът на граничарите от ГПУ Калотина също е в лошо състояние. Пунктът има утвърден ПУП за реконструкция и модернизация. Но толкова. Останалата част от историята е като на Капитан Андреево. На 31 декември 2010 г. е приключила процедура за избор на проектант. Същинското строителство трябва да започне също в началото на 2011 г.. Ако се вярва на авторите на плана, пари за проекта има - той ще се финансира с пари на Световната банка по неин проект, назован Улесняване на търговията и транспорта в Югоизточна Европа II, с бенефициент Агенция Митници и Главна дирекция Гранична полиция - МВР. Въпросът е кога строежът ще започне.
На българо-македонската граница ситуацията също е незавидна. ГКПП Станке Лисичково е строено през далечната 1954 г. и повече от 30 години там не е правен основен ремонт. За митнически терминали да не говорим.
Същото се отнася и до сградата на Регионалната дирекция на Гранична полиция е Кюстендил, която е стара и амортизирана. На ГКПП-Златарево също предстои да се довърши реконструкцията на административната сграда и изграждането на допълнителни съоръжения за подобряване на митническата инфраструктура. Крайният срок е 2010-2011 година...
Междувременно бившият МВР-шеф от кабинета Станишев Румен Петков хвърли бомба, като заяви, че средствата за покриване на шенгенските критерии не са усвоени на 100%, защото са преразпределени за други цели. Според него през 2007 г., за да се покрият изискванията за Шенген, са били договорени 240 млн. евро, от които на първия етап е трябвало да бъдат усвоени 130 млн. евро. Според Петков обаче парите тихомълком са преразпределени и бенефициентите са усвоили не 161 млн. евро, а 130 млн. евро. Останалите средства отиват в Министерството на финансите, като там терминът е управление на паричните потоци, т.е. средства, които отиват в бюджета и могат да бъдат харчени по различни пера, но не за Шенген. Това е престъпно отношение по изпълнението на тази стратегическа за държавата задача, заяви Румен Петков.
Дали има тайно преразпределение знаят финансовият министър Дянков и министър-председателят. Парите обаче са жизненоважни, защото до подписването на договора за присъединяване България трябва да разположи необходимата техника за охрана на границите си със съседките, които не са приобщени към зоната.
Една от задължителните мерки, които трябва да се въведат по цялата сухоземна граница на запад и югоизток, е изграждането на цифрова клетъчна радиосистема Тетра. Такава трябва да се доизгради по западната ни граница и да се разшири съществуващата мрежа по югоизточната и синята граници, както е записано в Националния план на правителството за Шенген-2010. Системата, която между другото ще се въведе за нуждите на всички МВР-служби в бъдеще, е нова цифрова радиокомуникационна технология със специално предназначение (Private Mobile Radio, PMR). Тя трябва да замени сега съществуващите конвенционални аналогови системи. Тетра ще даде възможност за създаване на унифицирана единна инфраструктура за мобилна комуникация на държавните органи и на службите за обществена безопасност и сигурност.
Още през 2003 г. ЕС започна да финансира по програма ФАР изграждането на първата TETRA мрежа на Балканския полуостров, която бе предназначена за Гранична полиция. Основна задача на мрежата е да направи по-ефективен контрола по външните граници на ЕС (Сърбия, Македония, Турция). В първоначалния етап тя има покритие в София, Софийското поле (от Драгоман до Вакарел), част от Югозападна България, в Югоизточна България, край морската граница. До мига, когато ТЕТРА не опаше цялата територия на страната, Шенген обаче ще си остане мечта...

Пълзяща корупция по границите
Твърденията на Франция и Германия, че недостатъците в борбата с корупцията и организираната престъпност имат връзка с начина, по който се управляват границите, са жива истина. Само преди година пример за това имаше на ГКПП-Лесово. На 18 февруари началникът на пункта Димитър Колев бе задържан за 24 часа във връзка с арестувания същия месец бивш негов служител Красимир Гочев. Гочев пък бе засечен да работи за контрабанден канал за маркови парфюми. Полицията тогава съобщи, че е наблюдавала канала за маркови парфюми през Лесово от октомври 2009 година. През ноември 2009 г. бе задържан товарен автомобил, който се опитал да премине през Лесово с незаконната стока, която бе оценена на 4.8 млн. лева. Гочев е бил началник на смяна на митническия пункт. Покрай контрабандния канал полицията взе на мушка трима души, сред които и шефа на ГКПП-Лесово Колев.

Facebook logo
Бъдете с нас и във