Параграф22 Daily

§22 Анализи

Скандалът Uber

Марк Макган е 52-годишен лобист, подпомагал усилията на Uber да привлекат към "каузата" си куп правителства в Европа, Близкия изток и Африка. Той се "саморазобличи" като източника на всички над 124 000 фирмени документи, изтекли към британския "Гардиън". Решава да говори, защото смята, че Uber съзнателно не спазва законите в десетки държави и заблуждава клиентите си за ползите, които компанията носи на съответната национална икономика. И признава, че лекотата, с която Uber прониква до най-високите етажи на властта в държави като Великобритания, Франция и Русия е както опияняваща, така и дълбоко несправедлива и антидемократична.

Guardian провежда глобално разследване, използвайки изтекли файлове на Uber и Макган като техен информатор, след което споделя данните с медийни организации от цял свят чрез Международния консорциум на разследващите журналисти (ICIJ).

В отговор на разследването от Uber излизат с позиция: "Разбираме, че Марк съжалява за годините, в които е бил безпрекословно лоялен на предишното ръководство, но днес информацията му за Uber не е достоверна."

От компанията признават за минали пропуски, но настояват, че от 2017 г. нещата са съвършено различни, главно заради новия главен изпълнителен директор Дара Хосровшахи. "Не сме се извинявали и няма да се извиняваме за поведението си в миналото, което очевидно не съответства на сегашните ни ценности", заявява говорител на Uber.

Какво съдържат изтеклите файлове

Изтеклите файлове включват презентации на компанията, информационни бележки, доклади за сигурността и десетки хиляди имейли, включително размяна на съобщения в WhatsApp, iMessage и чатове между най-висшите служители на компанията. Сред тях са - борбеният съосновател, а по-късно и главен изпълнителен директор на Uber - Травис Каланик, Дейвид Плуф - бивш съветник в кампанията на Барак Обама, който става старши вицепрезидент на Uber, и британката Рейчъл Уетстоун, която е заемала ръководни постове в Google, Facebook, а сега и в Netflix.

Когато Макган напуска през 2016 г., Уетстоун го описва като "прекрасен лидер", а Плуф го нарича "талантлив професионалист в областта на обществените политики" и "страхотен защитник на Uber".

Междувременно Макган наскоро е постигнал извънсъдебно споразумение с Uber след правен спор, свързан с възнаграждението му. Той е имал претенции към компанията, която е подценила ролята му на посредник в отношенията с правителствата и не е изпълнила задължението си да се грижи за него.

Той обвинява Uber под ръководството на Каланик, че се е конфронтирала с таксиметровия бранш до такава степен, че Макган е започнал да получа заплахи за живота си и му е била осигурена охрана. По думите му, трите години в Uber са се отразили негативно на психиката му и в момента той страда от посттравматично стресово разстройство (ПТСР).

За Макган - накратко

Роден е в Ирландия, говори няколко езика и притежава впечатляващ списък с контакти, натрупан в продължение на две десетилетия в областта на лобирането и обществените дела. Последната му работа преди Uber е като старши вицепрезидент на Нюйоркската фондова борса със заплата от 750 000 долара годишно. За Uber работи за 160 000 евро. Но когато се присъединява към компанията през 2014 г., и на него, както и на всички други служители на ръководни постове, му обещават акции, които ще струват милиони, когато бъдат реализирани основните глобални амбиции.

Макган започва работа за Uber през лятото на 2014 г., когато работи по договор за европейска консултантска фирма за лобиране, наета от Uber да наблюдава връзките с правителствата извън Съединените щати. През октомври 2014 г. му е поверен ключовия регион ЕМЕА - Европа, Близкия изток и Африка.

Ръководната длъжност, която Макган заема в Uber до 2016 г. го поставя в центъра на решенията, взети на най-високо ниво, и то в периода, в който компанията си пробива път в нарушение на законите за лицензиране на таксиметрови услуги. Не друг, а точно той ръководи опитите на Uber да убеди правителствата да променят правилата за такситата и да създадат по-благоприятна бизнес среда в над 40 държави.

В първия си работен ден Макган пътува с Uber от лондонското летище Сити, когато за първи път се запознава с безгрижния подход на стартъпа към поверителността. След като изпраща имейл на висш ръководител, за да му съобщи, че е в задръстване, Макган получава отговор: "Гледам те на Heaven!"

"Heaven", известен още като "God View", е кодовата дума, използвана от служителите на Uber за инструмент, който позволява на служителите тайно да използват backend technology на приложението, за да наблюдават в реално време движенията на всеки потребител по света.

Към днешната дата от Uber заявяват, че от 2017 г. не използват God View и това е инструмент, който не е трябвало "никога да използват".

Срещи на високо ниво

По време на работата си в компанията Макган се среща с министър-председатели, президенти, министри на транспорта и икономиката, комисари на ЕС, кметове и градски регулатори.

Повечето висши политици инстинктивно подкрепят Uber, тъй като смятат, че технологичната компания предлага нова иновативна платформа, която може да позволи гъвкава работа и да помогне за рестартирането на икономиките след финансовата криза.

По-различно е във Франция, където нелицензираната услуга на Uber предизвиква бунтове на таксиметрови шофьори и разделя кабинета на тогавашния президент Франсоа Оланд.

Макган си спомня, че Макрон е бил "единственият човек, който ни даде време…Така че той беше огромна глътка свеж въздух". След като напуска Uber, той продължава да поддържа делови отношения с френския президент и дори помага за набирането на средства за La République En Marche през 2016 година. Той казва, че политическата му подкрепа за френския президент е лично решение и няма "абсолютно нищо общо с Uber".

Френският президент не е единствената политическа фигура, която Макган познава, защото той е "постоянно присъствие сред ВИП гостите и участниците в Световния икономически форум в Давос. "За един лобист Давос е прекрасно конкурентно предимство, което може да се купи само с пари. Политиците нямат свита от съветници и държавни служители, които да се мотаят наоколо и да си водят записки", казва той.

Ръководителите на Uber се срещат с израелския премиер Бенямин Нетаняху, ирландския министър-председател Енда Кени и канцлера на Обединеното кралство Джордж Озбърн. Според Макгахан осигуряването на тези срещи е било "лесна работа".

Разделяне на пътищата

На 27 април 2015 г. на жп гарата "Миди" в Брюксел Макган е разпознат от таксиметрови шофьори като човека на Uber. Седем от тях го преследват, обиждат и плюят. През следващите седмици заплахите се засилват.

През октомври 2015 г. Макган изпраща имейл на свой колега: "От пет месеца имам бодигардове на пълен работен ден и това става много стресиращо". Седмица по-късно той съобщава на Плуф и Уетстоун за намерението си да подаде оставка.

Официално напуска четири месеца по-късно - на 12 февруари 2016 година.

Борислава Кирилова

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във