Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Спецзвена ad hoc

От две години насам, дойде ли месец юли, ние вече не се питаме как ще се спасим от горещниците. Други въпроси мъчат и нас, и управниците ни, откакто сме в ЕС - как да се преборим с престъпността, с корупцията, с мафията. Все въпроси, така далеч от притесненията за горещниците и по ирония на съдбата - тъй близки до времената, когато виждахме Европейския съюз само в сънищата си. На тази жарава вече стъпи и новият кабинет, поредният, за който юли открива четиригодишен горещ сезон.
И тогава, както и сега, продължаваме да тънем в мъгла и неведение какво толкова ни пречи за ефективната борба с организираната престъпност и с корупцията у нас. И ето че точно по календар горещниците отминаха и дойде фаталната сряда (22 юли), когато бе публикуван докладът на Брюксел за напредъка на България в областта на правосъдието и вътрешния ред. От този ден вече знаем и отговора на мъчителното питане - липсват ни специални екипи за тази цел. По-точно, казва Брюксел, имали сме такива звена, но те по-скоро били ad hoc екипи, тоест нещо, което е направено по конкретен повод.
Оказа се, че главният прокурор Борис Велчев е подготвен по въпроса. Както обикновено той реагира на момента и обяви - да, готови сме, няма проблем, почваме да правим екипи. И обясни в подробности какво ще представляват те. Ще включват представители на прокуратурата, ДАНС, МВР, НАП и митниците. Ще бъдат ръководени от прокурор. Основната им задача ще бъде да преследват лидерите на престъпните групи в центъра и по места. За създаването на тези звена вече имало договореност между него и премиера Бойко Борисов. За членовете на тези екипи ще бъдат разработени мерки за защита, за финансовата им самостоятелност, ще преминават тест за лоялност с детектор на лъжата. Екипите ще бъдат съставени на доброволен принцип. Ако няма достатъчно желаещи, ще бъдат избирани най-добрите и подходящи за тази работа магистрати. Убеден съм, че ще можем да осигурим политическа независимост на тези хора, каза Велчев.
Прекрасно, ако не звучеше познато и поради тази причина стряскащо. Идеята за създаването на съвместни екипи впрочем изобщо не е нова. Новото е само тяхното наименование - сега тези формирования са наречени не звена, а екипи. Забележителното е, че при всеки доклад на Европейската комисия (ЕК), който от година на година уж става все по-мек, а си е все същият, ние реагираме срещу критиките по един и същи начин. Със спецзвена. И резултатът е същият.
Не че по принцип си нямаме спецзвена, но как иначе ще се отчетем пред Брюксел - нали трябва да се разбере, че правим нещо. Имаме например спецзвено за тежки престъпления към Софийската градска прокуратура (СГП), спецзвено за борба с отвличанията, спецзвено за борба с евроизмамите към ВКП и т.н.
Миналата година по същото време пак имаше идея, подобна на сегашната - да се създаде специализирано звено за борба с организираната престъпност и корупцията. То трябваше да бъде комплектувано с подходящи експерти от прокуратурата и от МВР, от финансовото министерство, от данъчните служби и работата му трябваше да бъде запазена в тайна. Звеното трябваше да е максимално дискретно, за да останат в тайна обектите, по които се работи. Обвинител №1 дори каза тогава, че тази група може да бъде организирана за не повече от месец-два, а резултатите от дейността й ще се видят след шест-седем месеца. Тази идея обаче отиде в небитието - ето че сега се възражда.
След миналогодишния доклад обаче бе създаден специализираният отдел за борба с евроизмамите към Върховната касационна прокуратура (ВКП). Оценката за това звено в сегашния доклад на ЕК е положителна. Но реално погледнато, няма особен напредък, ако се съди по липсата на осъдителни присъди по знаковите дела. Като например по това срещу Марио Николов и неговата група, подсъдими за източване на 7.5 млн. евро по САПАРД. И не само то. Както отбеляза неотдавна шефът на ОЛАФ Франц-Херман Брюнер в годишния отчет на европейската служба по измамите, засега осъдени са само дребни измамници, а едрите риби все още са на свобода.
По голямата част от разследванията, по които Брюксел проявяваше интерес преди една година, все още няма развитие. В поредния мек доклад е отбелязано, че убийствата продължават, а престъпниците или биват освобождавани от затвора, или получават леки присъди, заради които изглеждат пак недосегаеми. Така се нижат година след година, юли след юли и вече се питаме - за да се пребори този вид престъпност, а също и корупцията по високите етажи, необходимо ли е да се създават нови структури. Какво ще правят в такъв случай антимафиотската служба към МВР, която ще бъде възродена, както и досега съществуващите спецзвена, на които това им е работата по закон?
По-скоро трябват не нови структури, които да гълтат нови средства, а старите да се впрегнат да си вършат работата. А и не е задължително да повтаряме като папагали и да приемаме безкритично това, което Брюксел ни дава като съвети и препоръки. Защото, ако силовите ведомства и институциите, призвани да се борят с престъпността и корупцията, си затварят очите пред престъпността, отново ще се появят поредните спецзвена. Ad hoc, след поредния доклад на Европейската комисия...(П22)

Facebook logo
Бъдете с нас и във