Параграф22 Weekly

рИформа

Стари страхове и нови предизвикателства пред МВР

Страхът, обзел доскоро етажите на МВР при появата на слуха, че Младен Червеняков ще поеме кормилото на ведомството, бързо се разсея със завъртането в публичното пространство на името на бившия кадър на ДАНС Цветлин Йовчев за нов вътрешен министър в експертния кабинет на Пламен Орешарски. Въздишки на облекчение се дочуха от коридорите на министерството, а черните мисли за бъдещето отстъпиха място на плаха надеждица. Тя обаче беше мимолетна като летен дъждец, се разбра в сряда (29 май) при избора на Йовчев за МВР шеф.


По традиция костюмът на Червеняков уплаши служителите на ведомството най-вече с това, че е шит извън стените на МВР. Макар и някогашен правосъден министър от екипа на Жан Виденов, червеният депутат е външен на системата. А от практиката е известно, че всички в нея се отнасят към външните като към потенциални износители на служебната тайна.


Всъщност първопричината за подозрението към чуждите са различните езици, на които говорят системата и обществото от началото на прехода до ден днешен. Най- очевидно е това неразбиране по отношение на битовата престъпност, която е определящият фактор българите да се чувстват несигурни за живота, здравето и имуществото си.


Полицията, която е основното ядро на МВР, е откъсната от обществото и говори на някакъв собствен език, изпъстрен със статистика на успехите, с проценти на разкриваемост на извършените престъпления, със сравнения на ръста на конвенционалната престъпност година по година, по брой на заведени досъдебни производства и прочие. В същото време народът пищи от попълзновенията на взломаджии, крадци, улични джебчии, нагли хулигани като биячите на лекарите от Бърза помощ от кв. Овча купел - тоест от всичко, което ни заобикаля във всекидневието. Дайте си сметка как ще реагира кварталният инспектор, ако се оплачете от местна мутра, че форсира джипа си на червен светофар, и ще разберете откъде произтича разминаването в оценката на факторите, които правят живота ни черен.


Двуезичието обаче трябва да бъде премахнато, ако политическият елит наистина желае да реализира амбициите си всички да заживеем в една модерна и просперираща държава. Въпросът в частност обаче е дали изборът на човека от системата Цветлин Йовчев за вътрешен министър ще е крачката към появата на единния език?


Мимолетното успокоение, обзело МВР

след публичното обявяване на името му, и последвалият шок при новината за предстоящите реформи в министерството, е знак, че във ведомството, изглежда, нямат готовност за това и както винаги служителите на МВР са объркани в поредната ситуация на промяна в политическата власт.


Всъщност основният извод от 23-те години преход е, че нито една политическа партия, поемаща ръководството на държавата след избори, не е успяла да отправи посланията си за реформа в системата смислено, аргументирано и най-вече на ясния език на точните правила. Смисълът на реформите обикновено се ограничава до това да се премахнат предишните промени, извършени от предходните управляващи. Това е причината страхът и объркването сред служителите на вътрешното министерство пред новопоявилите се властници вече да са генетично предопределени.


С какви идеи за нов ред дойде новият шеф на МВР? Получавайки в сряда ключа от кабинета на вътрешния министър от ръцете на служебния си предшественик Петя Първанова, Цветлин Йовчев лаконично изброи някои от предстоящите промени във ведомството. Преди всичко той обеща пълна ревизия на всички дейности в МВР и едва след това ще обяви какви реформи и кадрови промени смята да прави във ведомственото ръководство.


Трябва да потърсим по-добра ефективност за противодействие на престъпността, и то с два основни фокуса - битовата престъпност и финансовите престъпления срещу бюджета - контрабанда, кражба на ДДС, неплащане на акцизи и други - заяви той по време на церемонията по встъпване в длъжност. - Трябва да потърсим много по-ефективен начин на изразходване, разпределение и управление на ресурсите, тъй като към момента явно ресурсите не са достатъчни, а резултатите, които получаваме, не са достатъчно добри. Ще прегледаме и ще се освободим от несвойствени дейности, ще прегледаме организацията на работа по отделните направления в МВР, структурата, функционалните задължения, обяви Йовчев.


Новият МВР шеф заяви, че предстоящата реформа е насочена към това да дадем категорични гаранции към обществото, че


всяка една от дейностите в МВР ще бъде съгласно закона

Трябва да работим активно за повишаване на доверието на обществото. Ще има повече публичност и отчетност. Ще намерим такива механизми, които да гарантират, че наистина процесите в министерството ще бъдат в интерес и услуга на обществото, каза още той.


По всяка вероятност новият ред на Йовчев в МВР ще доведе до изрязване на жива плът от структурата на ведомството. Той не е убеден, че министерството трябва да се занимава например със сигнално-охранителна дейност. Съдбата на звеното в МВР, популярно доскоро като Комендатура, също ще бъде преразгледана. От намеренията на Йовчев става ясно, че всъщност досегашното МВР ще бъде разглобено, за да се събере наново в намалена структура и състав.


Най-общо тази идея бе формулирана и от номинирания за премиер Пламен Орешарски, който заяви, че от 1990 г. насам МВР не е реформирано. То се нуждае от сериозни промени, за да заработи така, както искат хората - да се бори с битовата престъпност, която съсипва българското общество, каза Орешарски.


Бившият вътрешен министър от правителството на тройната коалиция Михаил Миков също говори за необходимостта от реформа на министерството. Според него най-общата промяна в службите за сигурност ще бъде регулирана от законите за сектора - устройствения му закон, законите за Националната разузнавателна служба и НСО. Очевидно законодателната инициатива на ГЕРБ за развитието на сектора ще бъде продължена и от новия кабинет. Доста работа се свърши по тези законопроекти и не бива изцяло нови да се правят, категоричен е Миков.


Смисълът на промените е в ясното


разграничаване на полицейските функции

на МВР и административните функции по оказване на административни услуги. Може да се преоцени доколко са необходими за МВР тези звена, заяви преди дни Миков. Дирекциите, изпълняващи чисто полицейски задачи, са известни - това са главните дирекции Борба с организираната престъпност (ГДБОП), Национална полиция (ГДНП) и Гранична полиция (ГДГП). Според червените би могло от МВР да бъде извадена Главна дирекция Пожарна безопасност и защита на населението и тя да стане самостоятелна агенция. Полицейските функции да се разграничат ясно например от дейностите, свързани с бедствията и авариите. Не да има отделно министерство за бедствията, но това обрастване със звена и структури в момента усложнява управлението на МВР, смята Миков.


Новият вътрешен министър Йовчев обеща да не оставя ведомството в безтегловност. Той обяви, че за съдбата на част от екипа на МВР има яснота, предстои обмисляне на ситуацията около политическия екип. В много кратки срокове ще има решение, посочи Йовчев. Той уточни, че от конкретното състояние на системата зависи и съдбата на професионалното ръководство на министерството. В зависимост от това, което намеря, от разговорите ми с колегите и от възможностите, ще се вземе решение за нормативни, организационни, кадрови и професионални промени, заяви той.


По тази причина преструктурирането ще засегне и специализираната агенция Оперативно-технически операции, която вероятно ще стане самостоятелна агенция под егидата на кабинета. По никакъв начин


изваждането на СДОТО в една самостоятелна агенция

при добър закон и подходящо, организирано взаимодействие с МВР, не би затруднило работата на МВР. В момента една такава реформа би се отразила положително и би освободила МВР от насложени настроения и подозрение, че ресурсът не е използван според предназначението, посочи Йовчев.


От лагера на червените вече обявиха, че натрупаните лоши практики са очертали необходимостта от засилване на гражданския контрол върху тази специфична дейност. Според Михаил Миков трябва да се прекъсне топлата връзка между оперативния работник, поискал прилагане на СРС-та, и този, който изпълнява техническите функции по събирането на информацията със спецсредства. На практика това означава СДОТО да излезе от МВР и да заработи самостоятелно под погледа на Бюро за контрол на СРС.


Дали това ще стане е трудно да се прогнозира. МВР ще се лиши от основното си средство за събиране на доказателства и във всекидневната си работа ще трябва да се облегне на останалите позакърнели прийоми за разкриване на престъпления. С оглед на съществуващото в момента законодателство в тази област проблемът с подслушванията би се решил от само себе си, най-вече ако приоритет на МВР стане борбата с битовата престъпност. Това лозе не ще сересета, а присъствие на полицията на улицата. Ако кабинетът и новото ръководство на министерството хвърлят всички усилия там, истерията около спецсредствата ще утихне. Така че вместо да се харчат милиони за изваждане на някои звена от МВР и структурирането им наново, просто трябва да се преосмислят приоритетите и да се формулират на ясен език. А когато не някаква абстрактна национална сигурност, а тази на гражданите стане цел, различните езици, на които сега говорят МВР и хората, ще изчезнат.


nbsp;


nbsp;


Служебният МВР шеф се отчете



Преди избора на новия кабинет Орешарски министърът на вътрешните работи Петя Първанова докладва накратко какво свърши за мандата си. Тя подчерта ролята на МВР в опазването на реда и общественото спокойствие преди и по време на изборите за 42-рото Народно събрание в съдействие с прокуратурата, ДАНС и създаденото Национално междуведомствено звено под ръководството на прокуратурата. По време на изборите МВР е издало 2428 удостоверения, необходими за упражняване на правото за гласуване, повече от 14 500 служители на министерството са били ангажирани в охраната на изборните секции, ескортирането и охраната при транспортирането на изборните книжа и материали. Като допълнителна гаранция, с цел недопускане на евентуален конфликт на интереси, беше осъществена ротация, която обхвана повече от 3300 служители на министерството, обяви Първанова.



По различните информационни канали, включително и откритата в МВР денонощна линия за подаване на сигнали за нарушения, възпрепятстващи нормалното протичане на изборния процес, са постъпили общо 654 сигнала за нарушения и искания за оказване на съдействие от МВР на РИК/СИК. От тях 347 са свързани с престъпления против политическите права на гражданите. По всички сигнали бяха предприети незабавни действия съвместно с прокуратурата. В структурите на МВР са образувани 72 досъдебни производства за престъпления, свързани с изборния процес. Към 22 май 2013 г. разследващите органи в МВР са приключили успешно и изпратили в прокуратурата 21 от делата. От тях 12 са с мнение за предаване на обвиняемите на съд.

Facebook logo
Бъдете с нас и във