Параграф22 Weekly

§22 Анализи

УЗАКОНЯВАТ НЕЗАКОНЕН СТРОЕЖ НА СКИ КУРОРТ ДО БЛАГОЕВГРАД?

През последните години заради уникалната природа Рила се оказа най-притегателният център за строителните апетити на десетки инвеститори. Реализирането на някои проекти се оказва не чак толкова трудна задача, особено ако строежът на нов ски курорт е съвместно начинание между бизнесмени и общината, в границите на която попада той.
Ще си каже човек - идеята е чудесна, има нужда от подобни курорти. Което може и да е така, но при условие че строителството се осъществява, без да се потъпкват редица закони.
Случаят, на който ще обърнем внимание в следващите редове, засяга съмнения именно за подобно строителство в Рила. Става дума за зимния курорт Картала, който се намира на 30 км в посока планината над Благоевград и чието изграждане ще завърши до няколко седмици.
За него дузина природозащитни организации и някои хора на важни постове в града от месеци наред тръбят, че се изгражда със съмнителни скици и нотариални актове, без да има Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС), и че навлиза в границите на Националния парк Рила.
Но това е само началото...

Идеята за строителството на ски писта в местността Картала датира отдавна. В началото на 80-те години на миналия век тези 190 декара гори и земи, където в момента се достроява зимният курорт, са били в пределите на Държавния горски фонд. Тогава фондът заменя цялата тази площ за 190 декара земеделски земи, които пък били собственост на община Благоевград.
През 2004 г. обаче се случва нещо странно. Оказва се, че местната фирма Прима Инвест БГ ООД разполага със... скици и нотариални актове на цялата площ от 190 декара прекрасни гори и земи в местността Картала.
Съсобственици на споменатата фирма са бизнесменът Илия Ризов с цели 93% и община Благоевград със седем процента. По какъв начин въпросното дружество се оказва стопанин на тези терени така и не става ясно.
По-значимото е, че инвеститорът има дългосрочен план и е твърдо решен да налива пари в строежа на хотел, лифт, ски влек, паркинг, пречиствателна станция и други необходими съоръжения и постройки, които да дадат облика на един съвременен зимен курорт. Демек, собствениците му да се докажат като едни заможни и родолюбиви българи. А щом и общината има участие в дружеството, всичко някак си се случва по-лесно, убедени са местните жители.
Строителството незаконно?
След като собствеността била уредена по някакъв начин, оставало да се набави разрешителното за строителство. Такова било издадено за строеж на начална станция на лифт (на 1440 метра надморска височина) и за част от трасето на ски пистата на 26 май 2006 година. А багерите и камионите естествено навлезли в гората...
Малко по-късно започнала да се вдига и горна станция на лифта, която се намира на 2200 метра над морското равнище. Нейното строителство обаче буди съмнение поради... действията на главния архитект на Благоевград Екатерина Баханова.
През лятото 2006 г. Баханова издала свещеното разрешително. Но само пет дни по-късно главната архитектка се отметнала от решението си. Въпреки това строежът на горната лифтена станция си продължил спокойно, научи Параграф 22. На това основание Регионалната дирекция Национален строителен контрол спряла изпълнението на строежа.
Природозащитници сигнализират общината за фактически незаконния строеж. В резултат на което кметът Костадин Паскалев разпоредил проверка! Но пък тя завършила по възможно най-безславния начин.
В края на март 2008 г. заместник-кметът Георги Скрижовски и двама инспектори докладвали в писмо до Паскалев и Асоциацията на парковете, че поради обилен снеговалеж и силен вятър не успели да се качат на над 2000 метра надморска височина, за да се убедят лично незаконен ли е строежът. Абсурдът, предизвикан от двамата, става още по-видим в края на писмото им. Там злополучните общинари дори помолили за съдействие природозащитниците да им осигурят транспорт до горната станция на лифта...
Параграф 22 научи, че споменатата вече главна архитектка на Благоевград Екатерина Баханова отново е издала разрешително за строеж на т.нар. горна лифтена станция. Мотивите са, че са настъпили нови обстоятелства с важно значение. Какви са тези обстоятелства така и не става ясно от документа.
Факт е, че това се случва почти две години след като тя е оттеглила първоначалното си решение. По този начин Баханова узаконява незаконното строителство, категорични са природозащитници и... като че ли не са далеч от истината.
Липсата на ОВОС
Още преди да започне строителството, в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) е внесен Доклад за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Инвеститорите на проекта обаче не дочакват разрешителното от министерството и вкарали багерите в Картала. Това се потвърждава от писмо на Регионалната инспекция по околната среда и водите в югозападния град (РИОСВ).
От Асоциацията на парковете в България уведомяват РИОСВ за нередностите при строежа на горната лифтена станция на 14 януари тази година. Две седмици по-късно (с писмо 92/2/28.01.2008 г.) от Регионалната инспекция връщат красноречив отговор: към момента няма съставени актове за установяване на административни нарушения.
Налице е престъпно пренебрегване на два закона - за опазване на околната среда и за биологичното разнообразие, а резултатът е безвъзвратно обезобразяване на планината, алармират тогава природозащитници.
Сеч без разрешение
Мътна и кървава е ситуацията и с изсичането на 167 кубика дървесина с цел да се направи просека в гората за изграждащия се лифт и да се преустрои трасето на ски пистата.
В края на март тази година председателят на Държавната агенция по горите доц.Стефан Юруков, в отговор до неправителствената организация За да остане природа в България, пише, че е правена проверка, която е разкрила интересни резултати. Нямало депозирана молба в Държавно лесничейство - Благоевград, от собствениците на изграждащата се ски писта за направата на просеки и изграждането на пътища.
В констатациите на проверката фигурират още по-зловещи факти. Лесничеите в града не са предоставили план-извлечение в Регионалното управление по горите (РУГ), според който просеките и пътищата ще се правят съответно за багери, фадроми и камиони.
От рапорт, заведен в Държавното лесничейство под №177/07.02.2008 г., се потвърждава направата - без разрешение, на близо километър просеки и строителство на пътища за камиони.
Проверка на служители на РУГ също констатира нарушението. На 5 февруари 2008-а двама инспектори от службата и заместник-директорът на лесничейството Илия Парахулев установяват, че за извършването на сечта и строителството не са искани и издавани никакви разрешителни документи.
Незаконна заменка?
От Прима инвест БГ ООД, осъществили замяна на техен терен от 15.41 декара, който се намирал в средната част на пистата със същата площ в долната й част, която е в границите на Държавния горски фонд (ДГФ).
Съгласно чл.14б от Закона за горите за изключване на гори и земи от ДГФ се изисква предварително съгласуване с Държавната агенция по горите (ДАГ) (към онзи момент Национално управление по горите). А за самата заменка на площите задължително трябва да има подпис на министъра на земеделието и горите.
Според сигнал, внесен до Районната прокуратура в Благоевград в началото на годината от сегашния директор на Регионалното управление по горите в града Георги Калабаков, липсват документи, които да доказват извършването и дори започването на законовата процедура за заменка.
Окончателната заповед за приключването на въпросната заменка е подписана от тогавашния началник на РУГ Светозар Михайлов в противоречие на Закона за горите, което прави извършената сделка недействителна, пише още Калабаков.
От Прима инвест БГ предлагат след заменката тяхно притежание да станат общо пет имота от 15 декара в долната част на пистата. При направена проверка се установило, че
същите площи още през 2004 г. са актувани едностранно и незаконно
от община Благоевград като нейна собственост.
Нещо повече, два от посочените имота са продадени на дружеството. За целта са издадени актове за собственост, като тяхната действителност е съмнителна, се казва в сигнала от Георги Калабаков.
Съвсем естествено възниква въпросът защо общината иска от РУГ замяна на площи, които са нейна собственост, с други нейни площи, които вероятно са придобити незаконно и се водят в границите на Държавния горски фонд - пита шефът на РУГ, след което допълва - дори и заменката да е направена законно, строителството е трябвало да започне след промяна на предназначението на терена съгласно чл.81, ал.6 от Закона за горите. Подобен документ обаче липсвал.
Според Калабаков незаконно е изготвен протокол, че заменката е одобрена, но той не бил подписан от служители на Регионалното управление по горите. Тогавашният директор на РУГ Светозар Михайлов знаел за измамата, но въпреки това узаконил с подписа си документа, след което написал собственоръчно изготвено становище до директора на тогавашното Национално управление по горите инж. Илия Симеонов, с което го подвел да подпише разрешение.
Господин Михайлов много бърза и на писмото от НУГ неговата резолюция от 20 юни 2006 г. е Не бавете!, разкрива в сигнала си до прокуратурата Георги Калабаков.
Зелена светлина
Параграф 22 успя да се добере и до друга важна информация. Преди броени дни РИОСВ-Благоевград е излязла с решение (б.ред. с което разполагаме) да не се извършва екологична оценка на проекта. Един от основните мотиви е, че предвиденото строителство не е свързано с генериране на вредни емисии и отпадъци, които да окажат значително отрицателно въздействие върху природата.
Което, подкрепено и от последното от трите решения на главната архитектка на Благоевград, изобщо не тушира съмнението, че май строежът продължава, без да има становище по ОВОС. Както и да го погледнем, незаконно...
Борислав Радославов

Александър Дунчев от Асоциацията на парковете в България:
ОБЩИНАТА ПРОВЕРЯВА САМА СЕБЕ СИ
Г-н Дунчев, какви тайни крие проектът за изграждане на ски център Картала?
- Кабинковият лифт се изгражда, без да има оценка за въздействие на околната среда, приета към момента на строителство на лифта. Установихме, че строителството и реконструкцията на вече съществуващата писта се осъществяват с фадроми. Да не говорим, че изобщо няма разрешително за строеж. А на по-късен етап през зимата получихме нови сигнали за строителство на горна лифтена станция. За нея също получихме документи от институциите, че и тя няма ОВОС и разрешително за строеж.
Правят ли се проверки на данните, с които разполагате?
- Правят се проверки както от РДНСК, така и от РИОСВ-Благоевград и от самата община. Тук обаче странното е, че общината трудно може да направи проверка сама на себе си, тъй като участва с процентен дял във фирмата инвеститор. А се продължава с поддържането и строителството на лифта. Общината отказва да признае, че има вина в допускането на незаконното изграждане на съоръженията. Единствено Държавната агенция по горите установи огромните нарушения, които се извършват в момента, че част от съоръженията се изграждат и върху държавен горски фонд и единствено те, както и ние сме изпратили сигнали до прокуратурата в Благоевград.

Кметът на Благоевград Костадин Паскалев:
КОЙТО НЕ ХАРЕСВА ПРОЕКТА, ДА СИ ГЛЕДА РАБОТАТА
Г-н Паскалев, каква беше целта на разпоредената от вас проверка?
- Трябваше да се осъществи една цялостна проверка на създаването и регистрацията на дружеството инвеститор, след това и за намаляването на участието на общината в дружеството. Беше проведена среща в Министерството на околната среда и водите преди около два месеца, където се коментираха съществуващите проблеми, които бяха решени със становище на Регионалната инспекция по околната среда и водите. Така че може да се каже, че този проект има зелена улица и неговата реализация ще завърши до началото на есенния сезон.
Какви резултати показа проверката?
- Мога да кажа само следното: комисията, която бях назначил със своя заповед, и хората, в която държа да подчертая, са били в предишния мандат, ясно е посочила, че няма извършени законови нарушения. Мен не ме интересува кой е инвеститорът, за мен е важно този проект да се реализира и Благоевград да има свой зимен курорт. Всички останали, които не искат това да стане, да си гледат работата.
Работници ремонтират усърдно пътя от Благоевград към бъдещия ски курорт, който е дълъг около 30 километра. Май общината сериозно се е захванала с идеята проектът да се осъществи на всяка цена...
- Министерството на регионалното развитие и благоустройството подкрепи инициативата на община Благоевград да се рехабилитира пътят. Така че в крайна сметка с една инвестиция от страна на общината и МРРБ в размер на 4 млн. лв., както и инвестиция от Прима инвест БГ - Благоевград, през зимата ще има зимен курорт и хубав път до него.
Остава обаче сянката на съмнение заради липсата на ОВОС.
- Както се казва, има си решение на всеки въпрос и то е в ръцете ми. От тези дни има решение на РИОСВ-Благоевград, да не се извършва екологична оценка на план за застрояване на ски център Картала. И трябва да кажа, че от инспекцията бяха безкомпромисни по отношение на община Благоевград. Забраниха да се реализират три обекта, които съществуват по строително-регулационен план.
За какви обекти става дума?
- Става въпрос за питейно водоснабдяване от река Бистрица, пречиствателна станция за отпадъчни води и паркинг, които според инспекторите явно няма да се отразят добре върху околната среда.
От Регионалното управление по горите още в началото на годината разкриха проблеми при строителството.
- Те да се справят със собствените си чиновници. В този смисъл чиновниците им са отговорни за това, че около 200 куб. метра дървен материал, който е добит в тази зона, не е осчетоводен и е изчезнал от фирмата, пред която е бил предоставен за доверително управление или пазене. Така че да се оправят първо със собствените си чиновници. Ако искат да ги уволняват. Това си е тяхно право и аз не им се бъркам в работата.
Става въпрос за просеката, където е лифтът в момента?
- Предполагам... Но смятам, че не по най-добрия начин е бил защитен общественият интерес в минал период от време.
Нека да уточним този минал период от време.
- Предишният мандат на управление по времето на г-н Лазар Причкапов. Когато намалява участието на общината в някакво смесено дружество, възникват някакви въпроси, които са съвсем логични и на които отговор няма как да дам.

Facebook logo
Бъдете с нас и във