Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Втората корона вълна удължи валидността на старите тескерета

Депутатите предлагат нов шестмесечен гратисен период за лични карти, шофьорски книжки и международни паспорти, чиято валидност изтичат до края на година.

S 250 a6950cba 951c 41f2 9869 44d2284ef529

С промени в Закона за мерките по време на извънредното положение депутатите от правната парламента комисия гласуваха за поредното удължаване на срока на валидност на документите за самоличност.

По предложение на ГЕРБ се дава нов шестмесечен гратисен период за  лични карти, шофьорски книжки и международни паспорти, чиято валидност изтичат до края на година. Според вносителите, по този начин ще се избегне струпването на хора пред гишетата на МВР в условията на пандемия от коронавирус.

Промяната беше подкрепена от всички депутати от правната комисия. Предстои гласуването й  и в пленарната зала.

Всъщност става въпрос за проект, с който се допълва и променя Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (ЗМДВИП), обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 година. Според текстовете на закона за извънредното положение от март, срокът на валидност на личните карти, който изтичаше в периода 13 март-31 октомври 2020 г., се удължи с 6 месеца. "За срока на удължаването личната карта е валиден идентификационен документ за самоличност само на територията на Република България. По искане на лицето нова лична карта може да се издаде и преди изтичането на удължения 6-месечен срок", се посочваше в промените на закона от март. 

Сега депутатите от правната комисия се съгласиха да впишат в същия параграф от предходните и заключителни разпоредби на мартенския закон нови текстове. Например, в ал. 2, където се уточнява, че става въпрос за лични карти и паспорти, за които старият срок от 31 октомври 2020 г. се променя на 31 януари 2021 година. Следващите изречения от алинеята се променят така: "За срока на удължаването личните карти и паспорти са валидни идентификационните документи за самоличност в Република България, а в чужбина - при условията за реципрочност. По искане на лицето нова лична карта и паспорт могат да се издават и преди изтичането на удължения срок." Според предлаганите промени, МВР се задължава да осигури технически и финансови средства за подмяната до 2 август 2021 година.

Според данните на вътрешното министерство, до края на 2020 г. трябваше да бъдат подновени (заради изтичане на валидността им) 2 249 711 лични документа, от които 996 257 лични карти, 630 666 паспорта и 622 788 свидетелства за управление на МПС. С приемането на Закона за мерките и действията по време на извънредно положение през март, правителството удължи с шест месеца валидността на всички изтичащите тескерета, изтичащи в периода 13 март - 31 октомври 2020 година. Идеята бе да се избегнат опашките, които неминуемо щяха да се образуват пред РПУ-тата в началото на есента и следващата зима.

Два месеца преди краят на този срок, от Дирекция "Български документи за самоличност" (БДС) информираха, че става дума за 577 384 лични карти и 399 118 свидетелства за управление на МПС, като в средата на септември са били подменени 310 460 лични карти и 190 513 свидетелства. А неподменените документи с изтичащ срок на валидност през 2020 г., за същия период са 471 435 лични карти и 324 283 свидетелства.

Едновременно с промените в законите се оказа, че кабинетът продължава да вади от хазната допълнителни средства, с които финансира дейността на МВР по издаване на български документи за самоличност. В края на септември с постановление № 263 Министерския съвет вкара в портфейла на МВР 10 извънредни милиона "за финансово обезпечаване на сключени договори във връзка с издаването на българските лични документи". Все под благовидния предлог "За издаване на български тескерета вътрешното ведомство получи допълнителни няколко финансови инжекции:

- март - 10 млн. лв.;

- май - 10 млн. лв.; 

- юли - 10 млн. лв.;

- септември - 10 млн. лева.

В сметката трябва да бъдат прибавени и още "едни" 31 млн. лв., които правителството отпусна на МВР миналата година - пак за издаването на личните документи. Част от инжекциите бяха одобрени по време на най-критичните дни от пандемията в началото на година - март-май, когато беше въведено извънредно положение, а процедурите по издаване на документите - стопирани.

Facebook logo
Бъдете с нас и във