Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Вътрешни работи по Уди Алън

Ръководството на МВР иска по-добро качество от дознателите, без да си дава сметка, че те за на двойно подчинение - на шефовете си в МВР и на наблюдаващите ги прокурори.
S 250 17b1bf51 03a2 4541 b31c f25cb0bc6f67

Цялото МВР войнство се събра за пореден път на национално съвещание. И стана ясно, че вътрешното ведомство продължава да се лута из разнопосочни проекти за реформи, но всъщност от 25 години тъпче на място. В рамките на една година - от 1 януари 2014-а досега, МВР смени няколко пъти приоритетите си. Според извървилите се три правителства. С просто око се вижда липсата на дългосрочна представа за работата на едно от най-важните министерства в държавата. 

В началото на годината тогавашният МВР шеф Цветлин Йовчев очерта какви са задачите пред реформираното по модела "Йовчев-Бисеров" вътрешно ведомство. Акцентът тогава падна върху битовата престъпност. Йовчев отчете, че са предприети стъпки за повишаване на ефективността в противодействието на конвенционалната престъпност. Те се изразяваха в разпределение на полицейските сили съобразно концентрацията и характера на престъпленията, бърза реакция след получаване на даден сигнал и ефективен контрол върху действията на криминалния контингент. Това вече е направено, но все още не навсякъде тези методи и подход се прилагат съобразно изискванията, съобщи Йовчев. А главният секретар Светлозар Лазаров допълни, че е изработена интерактивна карта на престъпността, което е довело до по-ефективна работа на полицията. Към момента битовата престъпност е овладяна и е регистриран лек спад в нея, заяви той. Заместник главният прокурор Борислав Сарафов пък похвали МВР за партньорството и заяви, че ръководството на министерството работи по-професионално, по-малко популистки и е върнало полицията на хората.

И по онова време ръководството на министерството говореше за сътрудничество с общините. То трябваше да се изрази в изработването на съвместна политика и на програми за превенция на риска - за заетост, за социално подпомагане и образование. Целта им беше да се ограничи рискът представители от най-бедните слоеве на българското общество да засилят участието си в извършване на престъпления, както и да се създаде възможност за излизането им от криминалната среда. За да се реализира тази идея, общините трябваше да предлагат проекти за временна или сезонна заетост.

Отделно моделът "Йовчев- Бисеров" много разчиташе на привличането на извънщатни сътрудници.

Служебното ръководство на МВР също имаше различни приоритети - то пък се беше втренчило в борбата с покупко-продажбата на гласове във връзка с предстоящите избори. Вотът мина и замина, кабинетът "Близнашки" също. А какъв беше ефектът от заявените основни цели - никой не тегли чертата за равносметка.

Поредното национално съвещание - сега вече под ръководството на Веселин Вучков, също показва липсата на идея накъде всъщност трябва да върви МВР - дали към сътрудничество с гражданското общество и с повече извънщатни помагачи, със съвместни програми с общините за заетост и образование, или да бъдат наситени с полицаи местата с концентрация на престъпност? Сегашното ръководство на министерството също говори за общи дела с общините, но не в посока за временната заетост като спасение от блатото на битовия бандитизъм. МВР е вперило изпълнен с надежда поглед в общинските портфейли, надявайки се оттам да изскочат парите за системата за видеонаблюдение, която трябва да опаше България с камери и да реши проблема с конвенционалната престъпност. Както вече "Параграф 22" прогнозира, тази мечта няма шанс за реализация, тъй като общините са бедни, а МВР ще разполага с пари колкото да нахрани  47 768-те си служители. С бюджет от 935 млн. лв., какъвто е определен за 2015 г., пари за друго просто няма да има.

Очевидно този приоритет няма бъдеще, освен ако примерно утре не открием огромни находища от нефт и не завъртим мащабна търговия с него. Несериозно звучи и заявената на съвещанието цел - да се назначат повече полицаи в повече населени места. Хората може и да искат, но факт е, че и с досегашната полиция проблемът с битовата престъпност е евъргрийн. Очевидно не в бройката на полицаите е разковничето, а в качеството на работата им. И бездруго "Евростат" и "Блумбърг" всяка година подхранват националния ни комплекс, че в сравнение с други европейски страни ние разполагаме с повече полицаи на глава от населението - у нас те са 398.1 полицаи на 100 000 души, а в Унгария например са 88.6, в Румъния - 237.6. За сметка на това хаосът в нашата държава си остава тотален и само престъпността - добре организирана.  

Ето защо заслужава поощрение намерението на сегашното ръководство на МВР да обърне повече внимание върху ефективността на дейността си, която в огромната си част е разследване на престъпления. Според Вучков необходимо е качеството на досъдебното разследване да се подобри, иначе няма мърдане от дъното. Изведохме работата по досъдебните производства като основен, централен приоритет - това е безусловното ни изискване към всички областни ръководители на полицията. И това ще е и основният критерий за оценка на професионалната им дейност, обяви той. За целта до 10 януари областните директори на МВР и началници на районни управления ще проведат срещи с ръководителите на окръжните и районните прокуратури, за да се очертаят проблемите по териториални структури. Те са свързани основно с окомплектоването с щатни бройки на дознателския апарат, но в някои дирекции има твърде големи проблеми в този аспект.

Става въпрос за попълването на бройката на разследващите полицаи, които в момента са около 2000. Те на практика разследват (според изискванията на Наказателнопроцесуалния кодекс) 97 на сто от престъпленията, регистрирани от МВР. Годишно в министерството се водят средно около 200 000 досъдебни производства. С други думи, натоварването на тези полицаи е огромно.

Другият проблем в МВР са неотложните процесуално-следствени действия, извършвани от униформен и оперативен състав – служители, които не са щатни дознатели, поясни Вучков. Ето защо в министерството искат работата по конкретните разследвания да се осъществява по правилата на НПК, но винаги под наблюдението на прокурор. Работата с прокуратурата е основен акцент пред полицейските ръководители, заяви Вучков.

Дори и да е за добро, идеите на Вучков вкарват ведомството в задънена улица. Няма как да има ефективно сътрудничество между МВР и прокуратурата, тъй като организацията на двете институции е различна, така е определена и в закона. МВР е част от изпълнителната власт, а държавното обвинение - в структурата на съдебната власт. Самите разследващи са два вида - едните са следователи, подчинени на прокуратурата, а дознателите са служители на МВР. На практика липсва организационна близост между тях по закон, която би довела до по-голяма ефективност от съвместната им работа. Отделно че дознателите са поставени в шизофренни условия за работа: те са на двойно подчинение - в организационно отношение на преките си шефове в МВР, а функционално на прокурорите, чиито  указания по разследване на престъпленията са задължени да следват. Неслучайно подобен тип съжителство най-често води до бракоразводната зала.

За капак се появиха и митничари с разследващи функции по НПК. Така че батакът около позицията на разследващите служители наистина е пълен. Та дори ако Вучков успее да повиши качеството на досъдебните производства, все ще е тая, ако не се предприемат и законодателни инициативи.

Това, което наистина зависи от вътрешния министър, е административната реформа в самото МВР. Ако той наистина се заеме да съкрати с 1/3 администрацията и да ограничи йерархичните нива във ведомството, действително могат да се спестят пари, които да послужат за попълване на щата на униформените. Досегашната практика обаче показва, че призовавайки за съкращение на чантаджиите, предшествениците на Вучков всъщност отвориха вратите на министерството за роднини и политически верни свои люде. Ефектът от подобно действие е изключително добре описан от Уди Алън, писател с тънък усет за абсурда. За един свой герой Алън написа: той носеше обувки с висок ток, които, колкото и да е странно, го правеха да изглежда по-нисък. Нещо такова се случва и с МВР...

Facebook logo
Бъдете с нас и във