Параграф22 Weekly

§22 Анализи

ЗАД ВОЛАНА НА КИЛО И КАНЧЕ

Едва ли шведският лекар Магнус Хус, практикувал някъде в средата на 19 век, е бил наясно, че ще роди термин, който столетия след него ще влезе в масова употреба. Дотолкова широка, че нито една маса по света и до днес не минава без него.
Шведският медик дал името на едно популярно иначе химическо съединение, при чиято употреба човек преминава в т.нар. алтернативни състояния на съзнанието. Най-честият резултат от алтернативните пътувания е било и за съжаление все още е сутрешното главоболие, сочат многобройните опити.
Терминът алкохол бил заимстван от д-р Хус от мъдрите араби, в чийто език думичката ал-кехол означавала опияняващ. Точно този ефект от употребата на алкохол години след д-р Хус е движещият дух както в научните изследвания по въпроса, така и в емпиричния интерес към напитките на милиарди обикновени люде по света.
Преди да се впуснем към битовия аспект, да видим какво смята науката по въпроса за алкохола. Според научните разработки етиловата алкохолна консумация се измерва в алкохолни единици като единица мярка за консумирано количество. Една алкохолна единица се състои от 8 грама, която отговаря на 0.25 промила алкохол в кръвта и се съдържа приблизително в 150 мл вино, 250 мл бира и 30 мл концентриран алкохол. Оттук всеки може да си сметне по колко алкохолни единици вкарва, без да падне под масата.
Българските законодатели съвсем трезво са определили, че консумираните 2 алкохолни единици (0.5 промила), равни на една малка водка, две чаши вино, една бира (поотделно, разбира се, не в тази често срещана последователност), е границата, отвъд която всеки шофьор не би трябвало да сяда зад волана.
В последните години опитите за преминаване в алтернативните състояния на съзнанието след употреба на алкохол нарастват както сред редовите пиячи, така и сред шофьорите. До какви висоти достигат почитателите на чашката сред пешеходците засега е тайна. Със сигурност обаче там се крият истински шампиони, които заради това, че дрегер се сервира само на шофьорите, завинаги ще останат неизвестни.
За сметка на това нашенските автомобилисти се доказват всекидневно като задълбочени изследователи на алтернативните пътувания. Шампион в тази дисциплина е 58-годишният жител на Долни Дъбник Пъшо Христов, който на 4 март миналата година събра очите на група катаджии, след като наду дрегера до 8.35 промила. По-късно науката отчете приноса му, като отбеляза, че смъртоносната доза концентрат в организма е от 200 до 400 мл абсолютен алкохол - 96 градуса етилов спирт. Пресметнато в обичайните човешки мерки, Пъшо е изпил около 1020 мл концентрат, което за шофьор е 17 пъти над допустимото от закона. При положение че Пъшо бе даден на Темида, му остана сал утехата, че той се превърна в прецедент в българската медицинска практика.
Ръкавчето на шампионската фланелка на Пъшо обаче бе дръпнато от млад и нахъсан претендент. В началото на август т. г. 25-годишният жител на село Нова махала, Пазарджишко, Кадир Садън блъсна с автомобила си колата на свой съселянин, тази на кмета Ахмед Хаджийски, и най-накрая се опита да прегази селския верижен трактор. Когато пристигналите полицаи му сервирали дрегер, уредът отчел 8.15 промила - с 0.20 промила по-малко от прецедента Пъшо. Развитието на случая по-сетне извади на бял свят съмнението, че в името на рекорда полицаите са манипулирали дрегера. При кръвна проба на Кадир бяха установени мижавите 3.53 промила, които естествено отдалечиха пазарджиклията от постижението на Пъшо.
Само няколко дни по-късно титлата бе атакувана от друг алкохолен маратонец. На 8 август през нощта на ул. Дунав в Старо Оряхово, Варненско, при полицейска проверка на Ситроен Ксантия, управляван от Самир Хюс (39 г.) от Долни Чифлик, се установи, че същият управлява след употреба на алкохол. Той е изпробван с Алкотест Дрегер, който отчел 6.8 промила концентрация на алкохол в кръвта. Издаден му е талон за кръвна проба.
Само ден преди това при друга полицейска проверка в комплекс Златни пясъци до хотел Панорама, водачът Г. Б. (40 г.) от Варна, изваден иззад волана на Опел Кадет, наду дрегера до 3.3 промила. Практиката на Пътна полиция показва, че повечето от шофьорите, заловени да карат колите си след някоя и друга чаша, се вместват в границите между 2 и 3 промила. Това е поредното доказателство за характерната нашенска черта, че без едно можем, но с едно - в никакъв случай. Например в самото начало на септември само в Пловдивско, само за един ден бяха хванати петима души в алтернативно състояние, като промилите варираха от 1.91 до 2.89, засечени при проверката на 22-годишен жител на Кричим. Любопитното е че, сред задържаните е и 16-годишният състезател от Асеновград Я.В., който юркал мотопеда си Ямаха с 2.02 промила концентрат в кръвта.
Сред упоритите водачи, които не прекратяват опитите си в щурма на върховете на алкохолното опиянение, е и 46-годишният Т.А. от Шумен, който на 30 август бе заловен с 3.24 промила зад кормилото. Той отказал да даде кръвна проба и останал да преспи в полицията. Шуменецът не за първи път бил задържан в такова състояние - през април т.г. в Балчик той шофирал на две-три бири и с 1.2 промила, за което бил осъден на 700 лв. глоба и лишаване от правото да шофира автомобил в срок от една година. Второто му провинение обаче показва доколко шуменецът, подобно на стотиците си колеги, се е съобразил с присъдата.
По повод тази особеност на българския шофьор законотворците решиха да вземат по-сурови мерки още в началото на тази година. От 15 януари КАТ санкционира по нова наредба и вече може да отнеме 12 контролни точки от талона, ако шофьорът откаже проба за алкохол с дрегер. Според наредбата могат да се отнемат и 13 точки от талона. Това става, ако повторно извършите две нарушения - шофиране с над 0.5 промила алкохол или превишаване на разрешената скорост с над 31 км/ч. С 10 точки вече се прощават и всички водачи, които карат с алкохол в кръвта от 0.5 до 1.2 промила.
И главният прокурор Борис Велчев се включи в озаптяването на нашенския водач на МПС. Той пък прати депеша до подчинените си в страната да искат по една година затвор за всеки, който бъде хванат да шофира с над 1.2 промила алкохол в кръвта. В тази връзка главният прокурор и правосъдният министър Миглена Тачева дори поискаха Върховният касационен съд да даде тълкувателно решение. Отделно от това депутатите приеха текстове, че ще се отнема шофьорската книжка за срок от един до 12 месеца и ще се налага глоба от 200 до 500 лв. на водачите, карали с 0.5 до 1.2 промила алкохол в кръвта. За повторно нарушение те ще бъдат лишавани от правоуправление за срок от една до три години и глоба от 1000 до 2000 лева.
Въпреки мерките обаче нашенецът продължава да натиска газта, след като е на кило и канче. Явно зад статистиката на заловените пияни водачи се крие много по-страшна картина - употребяващите алкохол шофьори са далеч повече, не им пука от закона и шофирането на градус за тях е своеобразна игра на руска рулетка. Това предположение води и до песимистичния извод, че в близко време ситуацията по пътищата едва ли ще се успокои. Може би трябва да се възприеме практиката в Япония, където наказанията за тези, които сядат зад волана, са драстични и достигат до 20 години затвор. Държавните служители там например рискуват да бъдат уволнени не само ако седнат пийнали зад волана, но и дори само ако се возят в автомобил, управляван от човек на чашка. Освен строгите закони японците въвеждат и постиженията на науката и технологията в борбата срещу шофирането на градус. Компанията Нисан например обяви през май т.г., че разработва прототип на автомобил, който не позволява на шофьора да потегли, ако е вкарал дори и една бира.
Че това няма да стане у нас е ясно, не защото нямаме постижения в науката и високите технологии. В нашия случай основният закон във физиката на всяко действие отговаря равно по големина и обратно по посока противодействие е намерил толкова широко приложение в бита, че обезсмисля идеите в зародиш. Най-простият пример са руските хапчета похмелин, които изтриват ефекта от изпитите две-три водки и спокойно можеш да седнеш зад волана. Да не говорим за научно-техническия български гений. След като у нас е възможно от автомобил на 200 000 километра да направиш току-що проходило возило, що да не направим и Нисан-а колега по чаша? А?

КАРЕ
ДОПУСТИМО СЪДЪРЖАНИЕ НА АЛКОХОЛ В ЕВРОПА
0.0 промила - Унгария, Русия, Словакия, Турция, Хърватска, Румъния, Естония, Чехия
0.2 промила - Полша, Швейцария
0.4 промила - Литва
0.5 промила - Австрия, Белгия, България, Босна и Херцеговина, Германия, Гърция, Дания, Испания, Италия, Кипър (турска зона), Македония, Сърбия
0.8 промила - Англия, Ирландия, Люксембург, Малта
0.9 промила - Кипър (гръцка зона)
В Германия прагът на отговорност се сваля автоматично на 0.3 промила, ако шофьорът не може да държи автомобила си в своята лента за движение, не спази предимство или пък чукне леко някоя кола на паркинга. Такива нарушения се наказват от немските закони така, както ако е извършено нарушение с 1.1 промила и нагоре. По този начин, ако катастрофира леко, шофьорът с 0.3, промила в Германия ще бъде наказан с глоба от 250 евро и отнемане на книжката за един месец. При всяко следващо подобно нарушение санкциите се умножават, а след третото нарушение се отнемат и половината от всичките 14 контролни точки. Тези точки се отчитат в продължение на 10 години и изземването им води до лишаване от шофьорски права.
В Дания превишаването на допустимите норми с 0,1 се наказва с глоба от 1800 евро.
В Англия превишаването на допустимите норми с 0.2 промила се наказва с глоба от 7200 евро. В зависимост от нарушението в добавка към паричната санкция може да се наложи лишаване от шофьорски права, дори и затвор за по-тежките случаи.
В европейските страни можеш да караш в допустимата норма промили само ако си сигурен, че няма да нарушиш правилата и че няма да попаднеш в пътнотранспортно произшествие. Ако не се съобразявате с тези правила, можете да бъдете глобени в размер на 1000 евро, да бъдете лишени от шофьорски права за срок до пет години, да попаднете в затвора и дори да бъдете освидетелствани и задържани за принудително лечение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във