Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Заместник-министър неглижира Батковите злоупотреби

Предполагаше се, че тези дни ще бъде отложено и друго важно дело - поради характерната и за неговия герой висока заболеваемост - срещу бившия шеф на фонд Пътна инфраструктура Веселин Георгиев за злоупотреби. Той е обвиняем, че докато управляваше фонда, е възлагал обществени поръчки за строеж на пътища на фирмите на братята си.


Заседанието в Софийския градски съд обаче този път не се отложи и в сряда (12 юни) по делото бяха разпитани няколко свидетели. Най-известният сред тях беше Любомир Дацов, бивш заместник-министър на финансите в правителствата на Симеон Сакскобургготски и Сергей Станишев. Той даде обяснения за спирането на европейско финансиране по проекта автомагистрала Люлин, след като в медиите в България излязоха публикации за злоупотреби във фонда.


Дацов обясни, че тогава финансовото отражение на скандала е било минимално и по-скоро е бил уронен имиджът на държавата пред Европейския съюз. Нека припомним, че Георгиев е обвинен, че е сключил осем договора за изпълнение на обществени поръчки на стойност 120 млн. лв. с фирмите - Биндер АД, Инмат ООД и гражданското сдружение Инфраструктурни обекти, в чиято управа участват братята му Бойко и Емил Георгиеви. Скандалът със семейните сделки стана причина ЕК да преустанови временно изплащането на 165.4 млн. лв. по програмите ИСПА и ФАР за българската държава.


Според бившия заместник-министър Европейската комисия е спряла само временно плащанията по строежа на автомагистрала Люлин. Но това не се отразило върху изпълнението на проекта, защото можело да се плаща със средства от националния бюджет. Чисто финансово нямало забавяне заради решението на Европейската комисия.


Окончателно проектът беше завършен през 2010 година. Бяха изплатени абсолютно всички средства, което означава, че бяха направени съответните проверки. Просто ЕК, имайки предвид публикациите, които бяха направени в пресата, за да се застрахова, предприе стъпки за спиране съответно на финансирането по този проект. Имаше много други проекти по това време, които се изпълняваха, и по тях финансирането не беше спряно, посочи Дацов. Като пример финансистът посочи строежа на Дунав мост 2, по който предвидените европейски пари са били получени.

Facebook logo
Бъдете с нас и във