Параграф22 Daily

§22 Новини

Аналогови кражби, дигитални препродажби: САЩ се давят във вълна от грабежи

S 250 7b4d9859 1e85 4c50 96a3 fe5dc58a9b73

Малко преди Коледа кметът на Сан Франциско Лондон Брийд не вижда друг избор, освен да обяви извънредно положение. По това време десетки мародери нападат благородните търговци на дребно в сърцето на града, разбиват огромни витрини, всяка от които струва 20 000 долара, както и прозорците на бижутерийни магазини или на баровски обекти, като на Yves Saint Laurent. Всичко, което може да бъде отмъкнато, се озова в подготвените за бягство автомобили, които чакат по ъглите на улиците и тротоарите с отворени багажници и работещи двигатели. Крещящи и уплашени служители и клиенти се щурат по улиците или се опитват да се скрият, пише Investor.bg като се позовава на материали на CNBC, NBC, CNN и Handelsblatt.

Когато извънредното положение влезе в сила, мобилен полицейски оперативен център се премести на централния площад Юниън. Вечерта полицейски коли блокираха кръстовищата, така че армадата от автомобили за бягство да не може да се придвижва. Масираното полицейско присъствие успокои ситуацията в Сан Франциско, но явлението, което стои зад всичко това, засяга много повече региони в САЩ. Това, което започна в големи градове като Сан Франциско, вече се разпространи дори в градове в Средния Запад, където отдалечените търговски центрове, изградени на зелена поляна, са лесна мишена.

Междувременно от Лос Анджелис пристигат нови, тревожни новини. Железопътният грабеж, който всъщност бе специалитетът от Дивия запад през XIX век, преживява ренесанс. Мародерите се качват на бавно движещите се товарни влакове и разбиват вагоните. След това всичко, което прилича на плячка, се изхвърля безразборно от вагоните. Влаковете със самотен машинист в локомотива са още по-безпомощни пред крадците, отколкото магазините. Снимките показват цели участъци от трасето около Лос Анджелис, които приличат на огромни сметища: разкъсани пакети, опаковъчен материал и стоки, които съучастниците просто са оставили по трасето. Изглежда не си е струвало те да се продават онлайн. Полицията и железопътната охрана все още не знаят как да се справят с това явление.

Министерството на вътрешната сигурност (Department of Homeland Security, DHS), което иначе се занимава с тероризма и нелегалната имиграция, отправя спешно предупреждение за ширещата се вълна от престъпления: „Организираните кражби водят до все по-нагли и жестоки нападения срещу магазини за търговия на дребно", казва изпълнителният заместник-директор Стив Франсис, следовател в органа. Извършителите често са стари познайници, които са замесени и в трафика на хора, наркотици или оръжие.

През октомври 2021 г. баща и дъщеря му бяха осъдени на затвор в Атланта. В продължение на години те са продавали крадени стоки за общо 6 млн. долара на онлайн сайтове като Amazon Marketplace, Sears Marketplace или Walmart Marketplace. „Бизнес моделът“ е толкова прост, колкото и ефективен. Армия от опортюнистични крадци, снабдени със „списъци за пазаруване“, се насочва към вериги като Walgreens, CVS, Sears или Target. Връщат се с торби за боклук, пълни с откраднати стоки, от които в отделен склад се премахват етикетите с цените и електрониката против кражба.

Всичко това е скрито зад фасадата на законен семеен бизнес. Когато полицията нахлува в склада през 2019 г., тя е открила стоки на стойност над 1 млн. долара, готови за изпращане по пощата и куриерски услуги. В друг случай двойка от Алабама бързо продава в Ebay бебешки храни на обща стойност 300 000 долара, които преди това са били откраднати от супермаркети и аптеки.

Независимо дали става дума за организирани банди, или за „активни семейни фирми", щетите, нанесени от този престъпен тренд, задвижвана от интернет, са огромни. По данни на Министерството за вътрешна сигурност само през 2019 г. от магазините за търговия на дребно в САЩ са изчезнали стоки на стойност около 69 млрд. долара. Само част от тях, около седем до десет процента, се дължат на организираната престъпност.

Други фактори, като „свиване“ от страна на служители, логистици, счупване, вътрешни счетоводни грешки или неправилно попълване на данните, също играят своята роля. Но делът на масовите кражби се увеличава и е особено страшен за служителите, а понякога и за клиентите. Защото крадците стават все по-жестоки. 86,2% от магазините, изследвани от DHS, съобщават за заплахи към служителите, а 75,9% заявяват, че служителките са били физически нападнати. 41% от тях дори са се сблъскали с въоръжени грабители.

Във вериги като Walgreens или CVS служителите имат строги инструкции да не пречат на крадците. Рискът да бъдат ранени или убити е твърде голям. Дори на охранителите вече не е позволено да се противопоставят на крадците, а трябва само да защитават служителите от физическо нападение.

Много работни места в търговията на дребно вече са съкратени именно заради опасенията от нападения. В Сан Франциско, един от епицентровете на бандитските грабежи, магазините на веригата Walgreens хлопват кепенците през последните две години.
Майкъл Хансън от Асоциацията на търговията на дребно (RILA) и групата за защита на правата на потребителите Buy Safe America обвинява Силициевата долина за това развитие. Преди епохата на интернет за „нормалните" крадци е било невъзможно, а за бандите - най-малкото трудно, да предадат откраднати стоки на стойност стотици хиляди долари.

Сега нещата са различни. „Професионалните крадци и престъпните банди са изградили цял бизнес модел за кражба и препродажба на стоки, все по-често чрез онлайн пазари като Amazon или Facebook", казва Хансен. Именно „липсата на прозрачност“ прави това толкова лесно. Някои пазари не изискват идентификация на продавачите, например чрез лични карти, или приемат непроверена фалшива информация за уж съществуващи бизнес операции, която след това се изтрива отново само след няколко дни и вече не може да бъде проследена.

Хансен и други представители на търговията и промишлеността призовават Конгреса на САЩ във Вашингтон да се намеси. Така например със закон онлайн продавачите да се задължат да докажат минимален стандарт на информация, която трябва задължително да бъде проверена от интернет компаниите.

Понастоящем демократите и републиканците в Конгреса, федералния парламент на САЩ, работят по правила като „Закон за информиране на потребителите от 2020 г." (Inform Consumer Act of 2020). Предполага се, че законът ще предвижда онлайн продавачите да бъдат идентифицирани. Но онлайн индустрията се противопоставя на по-строгите правила. Особено компаниите за социални медии са подложени на натиск от всички страни. На техните страници се разпространяват послания на омраза, невярна информация за изборите или ваксинациите, хората са обиждани и заплашвани, политици или фанатици подстрекават към действия срещу хора с други вероизповедания. Всичко това се случва под егидата на свободата на изразяване. Очевидно онлайн индустрията се опасява, че ще отвори общ портал за властите и регулаторните органи, ако се съгласи на строга регистрация на потребителите в своите сайтове за електронна търговия.

Представителите на RILA са все по-раздразнени от тактиката на протакане на интернет концерните. „Отново и отново чуваме, че извършването на такива регистрации е технически невъзможно или твърде скъпо“, казва търговската асоциация. Въпреки това е ясно, че „точно в такива компании работят голям брой експерти по данни и софтуер" и че съществува ноу-хау, „което позволява да се спрат незаконните дейности и да се проследят измамниците продавачи“, казва Хансън.

В първите години само сайтът за онлайн обяви Craigslist имаше репутацията на анонимен доставчик на всякакви трансакции, без значение колко незаконни са те. Но все повече други доставчици навлизат на този пазар. През април 2021 г. Марк Зукърбърг от Facebook, сега Meta, уведомява акционерите си: Пуснатият през 2016 г. пазар Facebook Marketplace надхвърли границата от един милиард потребители месечно.

Според анализаторката на Forrester Сухарита Кодали в сектора на търговията на дребно се е разразила „перфектна буря от много проблеми наведнъж". „Фактът, че тези онлайн сайтовете са толкова доминиращи, напълно нерегулирани, а самите пазари са напълно освободени от правна отговорност, е огромен проблем", казва Кодали пред NBC.

Към това се добавят и промени в политически аспект, които са добронамерени, но влошават положението. В Калифорния кражбата от магазин на стойност до 950 долара на практика е освободена от наказание. Наказанието се квалифицира с термина „простъпка". По-рано то се считаше за „престъпление", тоест – за сериозно нарушение. В старите времена всеки, който е бил хванат три пъти (законът "Three Strike Law") при въоръжена кражба от магазин, е бил осъждан на доживотен затвор. Днес, дори и след тридесетия арест, няма почти никакви последствия. И има смисъл от това: Всеки затворник струва на щата Калифорния около 100 000 долара годишно. Но декриминализацията, която сама по себе си е логична, съвпадна с бума на анонимната търговия в интернет. Така се стига до взривоопасна ситуация. „Печелиш повече пари, отколкото от продажба на наркотици, а и присъдите са по-леки", разяснява Дейвид Скрепенски, който излежава многогодишна присъда за кражба, пред репортери от телевизионния канал NBC. В последно време той е печелил до 2500 долара на ден. Винаги се крадат скъпи електрически инструменти, които се плащат в брой или с наркотици: „Това са много лесни пари."

Скот Глен, отговарящ за предотвратяването на загубите в най-голямата американска верига за домашно оборудване Home Depot, вижда ясна тенденция за преминаване от класическите обири, като такива над заложните къщи, към онлайн бизнеса. За него Facebook е най-големият проблем. Един от антидотите е класическата полицейска работа под прикритие. Свързвате се с онлайн търговец, например, за да закупите инструмент. Ако продавачът уговори място за среща и съобщи мобилния си номер, самоличността му се разкрива.

Следващата стъпка е: имитирана доставка, плащане - и арест. След това започват проблемите с Facebook и Сие. Според репортажа на NBC: макар че разследващите могат да четат текстови съобщения от смартфони и да разглеждат снимки, комуникацията в онлайн пазара остава затворена за тях.

Детектив Тод Къртис от полицията в Перисбърг казва: „Когато се обаждаме във Facebook, винаги трябва да минем през някакви връзки и сайтове, никога не получаваме човек на телефона“. Според него получаването на отговори на запитванията понякога отнема месеци. Къртис казва, че няма представа какво не е наред, може би всички служители са напълно претоварени със случаи. Той твърди, че при Ebay всичко е различно. Там има  лице за контакт за всеки случай, което улеснява работата. Самият Facebook подчертава в изявленията си, че винаги си сътрудничи с разследващите органи.

Проблемът с престъпността в търговията на дребно трябва да се решава съвместно от сектора, казват от най-голямата социална мрежа. Facebook също така е предприел вътрешни предпазни мерки за откриване и отстраняване на такива проблеми. Компанията обаче не пояснява какви точно са тези предпазни мерки, за да не застраши успеха им. Но дали тази стратегия на постоянно позоваване на доброволното саморегулиране ще сработи за Facebook и други корпорации още дълго време, е под въпрос. Вярно е, че престъпленията на дребно, извършвани от бандите в интернет, са само един от многото проблеми, с които Facebook се бори в момента. Но с изключителна публичност. Затова и републиканците и демократите в двете камари на Конгреса са единодушни, че трябва да се направи нещо - и то бързо.

А в Сан Франциско мобилният оперативен център вече е отзован. От началото на сезона на коледното пазаруване цари напрегнато спокойствие. Гражданите знаят, че бандите могат да нанесат нов удар по всяко време и навсякъде. А подобна флашмоб атака трае само между 30 и 60 секунди.

По материали на CNBC, NBC, CNN и Handelsblatt

Facebook logo
Бъдете с нас и във