Параграф22 Daily

§22 Новини

"Автомагистрали" ЕАД е гара-разпределителна към частни фирми и шкафчето на Борисов, твърди Десислава Христова

Уволнената след скандала #АПИГейт членка на борда на директорите на “Автомагистрали” ЕАД (АМ) Десислава Христова опровергава твърденията на министърката и зам.-министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и Николай Нанков пред Комисията за проверка, информира Биволъ. Двамата заедно с изпълнителния директор на държавното дружество отричаха пред Комисията “Манолова”, че АМ разчита основно на подизпълнителите. Стигна се до скандал в Комисията, когато Мая Манолова многократно беше питала министъра и ръководителя на дружеството Стоян Беличев как с едва 13 багера строят пътни обекти за около 5 млрд. лв., без да публикуват публично договорите и анексите с подизпълнителите.

На въпроса на Ивайло Мирчев от Демократична България (ДБ) Стоян Беличев не отговаря кой е прословутият “Иван” от записа #АПИГейт. Петя Аврамова се намесва, защото депутатът на ДБ споменава “откраднатите пари”, а активът на ГЕРБ прекъсва изслушването с виковете “Кой е крадец?!”.

Нанков и Беличев сочат към бившата директорка

На излизане от Комисията по ревизия “Биволъ” пита Стоян Беличев и Николай Нанков по темата. “Ами, нека питат тези, които са били записани, аз не мога да коментирам този запис, защото аз не присъствам на него. Не, не присъствам…” “Отправете въпроса към нея, не към мен”, казва той още пред “Биволъ” по повод записаната в телефонния разговор Десислава Христова, говорила с члена на УС на АПИ инж. Михаил Рашков.

“Автомагистрали” обслужва този обект, твърди Беличев в отговор на въпроса кои точно компании са изпълнявали строителните дейности в тунела край Мало Бучино на АМ “Струма”, където в началото на 2019 г. се срутват т. нар. “облицовъчни пана” (в записа #АПИГейт се говори за “падналата стена” – бел. ред.). “Дайте ми възможност другия път да Ви отговоря, защото това става въпрос за 2019 година, сега сме 2021-ва. Толкова събития минаха през “Автомагистрали, че няма как да помня”, твърди Стоян Беличев след уточнващия въпрос, че става дума за частни подизпълнители, след чиято дейност в тунела падат т.нар. “облицовъчни пана”.

Той отказва да каже и защо името му стои до сделка за наем на земеделски площи в Кадастъра до това на бизнес-дамата, която е искала да придобие “ЧЕЗ България” – Гинка Върбакова. “С Гинка Върбакова не съм имал никакъв бизнес. Как да го кажа, по какъв начин? Казах, съученик съм с мъжа й. Ние сме съучници от шести клас, а после бяхме заедно и студенти”.

После се намесва зам.-министърът в оставка Николай Нанков, който обръща корупционнаата тематика на чисто политическа. “Вие знаете ли коя е е госпожа Десислава Христова? Съпруга на директор в Министерството на регионалното развитие и благоустройството е, който организира протести пред дома на премиера в Банкя”, заявява Нанков, отвеждайки Беличев от Народното събрание.

“Пиша настоящото по повод изслушването пред комисията за ревизия на управлението на ГЕРБ на представителите на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Агенция пътна инфраструктура (АПИ) и държавното дружество Автомагистрали („АМ“) ЕАД относно въпроси, касаещи дейността им и най-вече изграждането на автомагистрала Хемус, както и други теми от една страна, както и публикувана преди повече от 2 г. статия в сайта Биволъ със заглавие „Да ударим едно рамо на Иван да строи“ заедно със запис на разговор между инж. Рашков (тогава действащ дъжравен служител в АПИ) и мен – тогава действащ член на съвета на директорите в „АМ“ ЕАД”, гласи писмото специално до сайта за разследваща журналистика

“Мое дълбоко убеждение е, че държавното дружество служи за пощенска кутия и гара-разпределителна към частни фирми и към публично известното шкафче на Борисов”, пише Десислава Христова. Според нея “едва ли капацитетът на АМ е толкова пораснал, че сама да строи тежките и дълги участъци на АМ “Хемус”. “Имайки предвид, че и в т.н. „открити процедури“, които коментираха ръководителите на МРРБ и АПИ пред комисията в Народното събрание като аргумент в полза на твърденията си, не отговарят на реалността”.

Тя за пореден път преповтаря тезата си, че “Автомагистрали” ЕАД не се справя без многобройните подизпълнители, за които депутатите не успяха да получат информация в Комисията “Манолова”. “АМ винаги е разчитала основно на подизпълнителите си, а не на собствен ресурс”, гласи писмото на бившата директорка до “Биволъ”. Според нея “всичко това е проверимо и подлежи на доказване с факти и документи, свидетели и експертизи”: “Всичко ще стане ясно”. “Кой действително строи, как строи, кой за кого лобира, кой какъв е и колко струва…са въпроси с отговори, стига да има воля да бъдат извадени”

Възмутена била тя и “от реакцията на г-н Николай Нанков пред комисията, както и от някои от обясненията на изслушваните лица”. “Внимателно гледах и слушах въпросите и отговорите в горепосочената комисия и тъй като въпросът, свързан с цитираната статия ме засяга лично от една страна, а от друга съм запозната до голяма степен с дейността на държавното дружество и неговите взаимоотношения с принципала МРРБ, както и основния възложител АПИ, използвам правото си на отговор, за да внеса яснота по въпросите около статията на Биволъ, въпросите, зададени от комисията в тая връзка, както и други, важни и принципни въпроси, интересуващи комисията и обществото”.

Тя отговаря в писмото си до “Биволъ” и кой е споменатият в записа #АПИГейт подизпълнител “Иван”. “Кой е Иван? Иван е единственият лицензиран (в Германия) и на територията на България официален производител на пътна сигнализация със специфичен софтуер, интелигентни системи за управление на трафика и пътната безопасност”. Фирмата, която представлява въпросният Иван е „Сейф Конвой“ООД и с тази фирма „АМ“ ЕАД бе сключила договор за доставка на определен брой знаци, които следваше да бъдат поставени и свързани в система на тунел Мало Бучино, обяснява Христова. “Проектът беше пилотен и стойността му бе около 120 000 лева”.

“Доколкото зная и в момента това е валидно. Иван не строи и никога нищо не е строил” Тя също така пояснява, че тъй като „АМ“ ЕАД съгласно договор с АПИ, има задължението да поддържа и ремонтира определени пътни участъци (конкретно и посочения тунел), то задължението за изграждане на нужната инфраструктура и допълнителни съоръжения (изкопи, фундаменти, окабеляване и т.н.), бе задължение на дружеството, а доставката на електронните табла, свързването им в система и монтажът – на “Сейф Конвой” ООД. “Лъжа е твърдението на г-н Нанков, че съм уволнена”

Според Десислава Христова, не е била уволнена от “Автомагистрали” ЕАД, но казусът с преотдаването на дейностите на подизпълнителите касае напускането ѝ след скандалния запис. “Престъпно е не моето поведение, а това на безхаберното, бавното, некачествено и задкулисно управление на държавни средства, похабяването им и тяхното преразпределение по неведоми пътища, които водят все до онова прословуто шкафче. Истината е, че използваха този случай, за да се освободят удобно от мен в навечерието на т.н. „ин хаус“ за АМ Хемус, като бях подканена да си подам оставката, което и направих без колебание и веднага”, пише ексдиректорката. “И как иначе, когато тъкмо щеше да се случва АМ Хемус?”

Използването на името ѝ като пример за „принципността на ГЕРБ и тяхното управление” според Христова представлявало “цинизъм”. “Това е техният начин да изчистят неудобните, за да се случват нещата, както те ги виждат, а и както стана ясно на обществото – от бюджета през дейности „в интерес на обществото“, та до шкафчето на Борисов”, гласи още писмото й.

Биволъ публикува цялото писмото на Десислава Христова, като при всяко цитиране или републикуване, трябва да се посочва източника.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във