Параграф22 Daily

§22 Новини

Биволъ: Стотици хиляди от ЦИК за медии и рекламни агенции на ГЕРБ

Стотици хиляди левове са платени от Централната избирателна комисия на големите медии и никому неизвестни рекламни агенции, зад които стоят хора с държавни поръчки и еврофондове за милиони по време на управлението на Бойко Борисов. Клиповете са заснемани от свързаните с ГЕРБ медии като „Инвестор БГ“ на „Химимпорт и продуцентската къща „Междинна станция“ на други почитатели на експремиера – тв водещите Иван и Андрей. Близката до властта НОВА ТВ е с най-голям договор за излъчване на клиповете за над 100 хил. лв., има такива поръчки и към Би Ти Ви, и „България он еър“. Бившият член на СЕМ Светлана Божилова призова за отчет на ЦИК за изразходваните на тъмно средства за реклама. Печеленето на поръчки от проправителствени „рекламни“ агенции отвращават истинските професионалисти от търговете, алармира пред „Биволъ“ председателят на Етичната комисия към Българската асоциация на PR Агенциите Любомир Аламанов. Рекламната кампания на ЦИК е пълен абсурд, констатира дългогодишният експерт по връзки с обществеността и основателка на D&D Диана Дамянова. Политологът и бивш говорител на ЦИК Цветозар Томов смята, че разяснителните компании са скъпи и по-евтино би било да се инвестира в колцентър за сигнали на гражданите по избори. 

Близките до доскорошната управляваща партия ГЕРБ медии успяха да се уредят с договори за отразяване на разяснителната кампания на ЦИК. Поне 100 хил. лв. за „Нова Броудкастинг Груп“ и поне 25 хил. лв. за „Инвестор Бг“ на „Химипорт“ са платени на тези избори за отразяване от страна на ЦИК. По-малко от „Нова“ взима „БТВ Медия Груп“ ЕАД. Открито подкрепялата ГЕРБ продуцентска къща „Междинна станция“ на тв водещите Иван и Андрей се оказаха пък дългогодишни партньори на ЦИК при заснемането на рекламни материали наравно с „Премиер студио“ – компанията на продуцента и шоумен Силвестър Силвестров, познат и като Зюмбюла от “Братя Мангасарян”. По част от договорите не са провеждани нови държавни поръчки.

Поне 50 хил. лв. взе рекламната агенция „Адвер Тех“ ООД, която популризира кампанията на Столична община за 44 млн. лв. за подмяна на печките за огрев с електрически устройства в София. Над 25 хил. лв. взе медийна агенция „Милива“ ООД за популяризиране на клипчетата от разяснителната кампания на ЦИК в социалните мрежи. Същата става известна при първата си победа в търга за социалните мрежи на ЦИК на изборите през 2017 г. Не е ясно кои договори на ЦИК с различни производители на аудиовизуална продукция са публикувани, като в електронния регистър (ЦАИС) на Агенцията за обществени поръчки (АОП) се открива само тръжната документация за кампаниите в социалните мрежи, заедно с договорите с никому неизвестните агенции „Адвер тех“ и „Милива“.

Над 100 хил. лв. само за „Нова“

Зам.-председателят на ЦИК, отговарящ за разяснителната кампания, Кристина Стефанова е от квотата на ВОЛЯ. Тя е сестра на Полина Цанкова-Христова, която е заместник-председател на парламентарната група на “Воля”.

Бащата на двете дами – Цветослав Цанков, пък беше водач на листата на “Воля” за парламентарните избори през март във Велико Търново, но не събра достатъчно гласове, писа в.”Банкеръ”. 

Кристина Стефанова информира на заседанието на ЦИК на 27 март за предложението на „Нова Броудкастинг груп“. „Стойността остава така предложената 101 769,25 лв. заедно с излъчванията на аудиоклиповете в радио „Експрес” и материалите в новинарския сайт Нет Инфо“.

Според нея в отговор на изпратено запитване на ЦИК от “Нова Броудкастинг Груп” казват, че „са направили ревизия на предложението и общият брой на клиповете е 43, като цената остава непроменена“. “Коригирали са офертата със същата стойност, но излъчванията да са 43 броя с продължителност максимум до 32 секунди. Промяната ще бъде в броя на излъчванията, както и приложението-оферта от днешна дата с вх. № НС-25-11“, съобщи тя. А председателят Александър Андреев заявява, че „договорът ще бъде подписан вече при новите оферти и при същата цена, така както са предложени“. Нито един от членовете на ЦИК не надигна глас срещу този договор.

Само седмица по-рано „Нова“ се разминава с наказание от страна на Съвета за електронни медии (СЕМ), който препраща сигнал срещу телевизията и областния управител на Пловдив в оставка Дани Каназирева, избрана за депутат от ГЕРБ в 45-то Народно Събрание. Същността на сигнала е в това, че е в отпуск като областен управител, но в това й качество я интервюират от Нова ТВ. На заседанието си ЦИК решава да не се намесва по предложението на един от членовете й Ивайло Ивков. Той признзва, че „не е изследвал в решението фактите по същество“.

“Дават много материали, включително дискове, включително и от Фейсбук, включително и за всичките събития, в които твърдят, че тя, макар и да е в отпуск, е използвала неправомерно тази си позиция. Говорила е като областен управител, участвала е на срещи на Щаба, давала е интервюта в това си качество и така нататък мисля, пред Нова“, информира колегите си Ивков. Според него дори жалбата да бе разгледана по същество, „същата е неоснователна“, доколкото не се оспорва фактът, че госпожа Каназирева е изпълнила формалното си задължение, вменено й от разпоредбата на чл. 161, ал. 1, като е излязла в платен годишен отпуск, считано от 4.03.2021 г., непосредствено след регистрацията си като кандидат. „И наистина аз съм съгласен с Пловдивски РИК 17 в случая, че ако са налице данни за някакво нарушение, а според мен са налице, то не е в компетентността на Централната избирателна комисия, а на Министерския съвет на Република България като работодател на госпожа Каназирева да вземе необходимите дисциплинарни мерки срещу нея“, предлага накрая Ивков.

Седмица по-късно с „Нова“ се подписва и договор, а за това да има някакви наказания за областния управител и съдействалата в агитация телевизия, информация в публичното пространство не се появява.

Би Ти Ви, България он еър и БНТ – също на опашката

На заседанието от 25 март 2021 г. Кристина Стефанова информира за Становище относно взетото протоколно решение за осъществяване на обучителна кампания на членовете на СИК в страната и извън страната под формата на два видео-информационни материала с продължителност до 20 минути. Припомня решенията от 9 и 15.12.2020 г. на ЦИК, в които е планирана обществена поръчка с предмет „Разработка на дигитални обучителни материали, в т.ч. платформа за обучение за участниците в изборния процес в условията на Ковидпандемията в изборите за народни представители през 2021 г.” „Там планираната стойност относно произвеждане на избори за народни представители е 30 хил. лв. без ДДС“

Според нея става дума и за „предстоящото произвеждане и на избори за президент и вицепрезидент на същата стойност“. “По становището се казва, че ако поръчката със същия предмет за произвеждане на избори за президент и вицепрезидент отпадне от графика за възлагане или се намали общата стойност на поръчките да е по-малка от 30 хил. лв., тогава можем да преминем към директно възлагане на обществените поръчки и прогнозната стойност на всяка една да стане до 15 хил. лв.“

Също така според нея се дава информация и при произведени предходни избори за осъществяването на такива обучителни материали под формата на видеоматериали: „Които са изработвани от „Премиер студио” ООД, „Инвестор БГ” АД и „Междинна станция” ООД, както и в ЦИК има постъпила оферта от БНТ“ „Въз основа на изразеното становище предлагам да изпратим писма до тези четири дружества, които са работили с ЦИК, предвид кратките срокове, с които разполагаме за произвеждане на двата обучителни материала”.

Според думите на Стефанова „за БНТ и за „Инвестор БГ” съгласно Закона за обществените поръчки (ЗОП) не е необходимо провеждане на процедура във връзка с чл. 14, ал. 1, т. 3, че при придобиване, разработка, продуциране или съвместно продуциране на материал за предавания, предназначен за аудиовизуални медийни услуги и радиоуслуги, не се прилага законът“. Александър Андреев предлага процедура за гласуване на изпращането на четирите писма – до БНТ, „Инвестор БГ”, „Премиер студио” и „Междинна станция”. Решението е с № 2303.

А друг номиниран от ГЕРБ член на ГЕРБ Паскал Бояджийски предлага „да се включи и сегашният изпълнител, да се покани и той да даде предложение“. Андреев подлага на гласуване писмото до сегашния изпълнител на останалите клипове, „при условие че това не противоречи на условията на ЗОП“. Всичко се гласува единогласно, все едно опозиционни членове на ЦИК не съществуват. „Вън от гражданския контрол остана и разпределението на голям финансов ресурс за разяснителната кампания в медиите“, констатира пред „Биволъ“ бившичт член на СЕМ и дългогодишен преподавател по телевизионна журналистика в Софийския университет Светлана Божилова. „Очакваме от ЦИК публичен финансов отчет за разходването на тези средства, както и на механизмите и критериите за тяхното разпределение“

 Според медийния експерт от протоколите на заседанията е ясно,че ЦИК приема докладите за финансиране на медиите „формално, без дискусия и отношение към предложените договори“. „Става ясно, че водеща страна са медийните групировки, които определят обхвата на рекламата в своите канали и платформи“. По думите й договорните отношения с конкретните медии са „част от неясната рекламна стратегия за разяснителната кампания за гласуване“: „Виждаме бТВ Медия груп, Нова броудкастинг,  агенция Фокус,  медийната група България он еър, и т.н., но не присъстват  БНР и БНТ, Дарик  радио, ТВ Европа  и други медии“.

Според нея, от протоколите не става ясно какви са критериите за избора на съответните канали въз основа на резултати от сондажи и пийпълметрия, показващи големината на аудиториите и техния профил. „Единственият случай на критика и несъгласие е при обсъждане на договорите за рекламната стратегия в каналите на БТВ Медия груп, където  клиповете  в тематичните канали с минимален праг на аудитория, са в пъти повече от тези в основния канал бТВ“, анализира Светлана Божилова. „Този подход на своебразен рекет към рекламодателите е наложен в медийното пространство от бТВ“

 Тя припомня, че дълги години всеки рекламодател беше длъжен да рекламира не само в основния канал, но и във съпътстващите канали.„Да не забравяме, че рекламният бос Красимир Гергов е собственик и член на Надзорния съвет в бТВ медия груп“, акцентира преподавателят от СУ. „Тази практика се пренесе и при другите медийни групировки, за огромно съжаление“.

Божилова се фокусира и на въпроса „Какъв е механизмът?“, на който в ЦИК отговорът е „Такава е практиката от предишните кампании“.Според нея „не е аргументирана и голямата сума, която получава „НОВА броудкастинг“, видна от протокола“. „Ясно е, че на предишното заседание точката е отложена, има и редукция на първоначалната сума“, казва експертът.

Светлана Божилова нарича „емблематично“ поведението на ЦИК. „Последователно действа по примера на досегашното правителство при разпределението на средства за медийни компании с  ресурс  от европейски програми – липса на прозрачност и ясни критерии“, категорична е преподавателката. Тя смята, че липсата на публичност и прозрачност на разходваните средства за разяснителната кампания на ЦИК поставя във фокуса на гражданския контрол изискването за „пълен отчет, свързан с процедурите, механизмите и критериите  за разпределение на голям финансов ресурс“. „А никой все още не знае как са похарчени тези пари от бюджета и каква е тяхната ефективност“ Тя подчертава факта, че ЦИК правоприлага нормите от Изборния кодекс, свързани с медийното поведение в предизборния период, но „няма съответната експертиза“. „Не използва ефективно и подписаното споразумение със  СЕМ“.

Божилова припомня, че сигналите и жалбите, свързани с тази тема, остават без разглеждане от страна на ЦИК. „Например, остави без разглеждане жалбата на сдружение“БОЕЦ“ за PR-кампанията на министър-председателя с държавен ресурс“, коментира експертът казуса с „джипката“ на Бойко Борисов.

„Рекламни“ агенции, познати само на чиновниците

На няколко от заседанията членовете на ЦИК зачитат пожеланията на Министерството на образованието и на „гражданите“, които искат „обучителни материали“ я за младите, я за чуждестранни СИК-ове. Кристина Стефанова обявява, че имало писмо вх. № НС-04-42 от 18 март 2021 г., с което “от Министерството на образованието и науката ни изпращат проект за писмо, който е адресиран до началниците на регионалните управления на образованието с молба, ако имаме допълнение към него по повод разяснителна кампания за младите хора и учениците, гласуващи за първи път, да дадем нашите бележки”. “Аз съм подготвила проект за писмо до МОН, с което им казваме, че в допълнение на техния проект, предназначен до регионалните инспекторати, предлагаме в него да включат информация, в която ги уведомяваме, че ЦИК е подготвила специален дигитален материал с продължителност от две минути, предназначен за гласуване на ученици и студенти, гласуващи за първи път, подходящ за запознаване в часа на класа от класния ръководител, както и ги уведомяваме, че материалът е публикуван…“  

Видео материалите на ЦИК относно през 2017 и 2021 г. се заснемат “Премиер студио плюс” преди 4 години изработва „до пет аудиоклипа, включително видеообучителните материали и сценарий за произведенията“. Тогава ЦИК плати 30 хил. лв., като този път цената може да е и по-висока предвид броя на заснетите видеа. Същевременно поне две неизвестни комуникационни агенции (реклама, маркетинг, връзки с обществеността, дигитален маркетинг) са получили поръчка от ЦИК за изготвяне на рекламни материали за разяснителната кампания за Парламентарните избори‘2021. Резултатът от работата на такива „професионалисти“ е налице – в България и в чужбина, в столицата и в провинцията в изборния ден е бил налице хаос в избирателните секции и следващите дни в центровете за предаване на протоколите.

Според протокола на ЦИК от заседанието на 25 февруари 2021 г. Кристина Стефанова докладва за разгледаните и оценени оферти „във връзка с обявата за събиране на оферти по ЗОП – Създаване и реализиране на  медия-план в онлайн дигиталните медии, таргетиране на потребители Фейсбук, Инстаграм и Месинджър чрез публикуване на информационни материали във връзка с провеждане на разяснителна кампания“. Постъпила е документация от две фирми: “ГРЕЙТ ЛЕВЪЛ КОНСУЛТИНГ” ЕООД и „Милива” ООД. На базата на първоначалната информация по ЕЕДОП (Единен европейски документ за обществени поръчки), Комисията констатира, че те отговарят на изискванията относно ЗОП и пристъпва към разглеждане на офертите. „На последващ етап оценихме техническото предложение на „Милива” по методиката, предложена в документацията. Комисията  даде комплексна оценка от 100 точки, като предложения микс от информационни сайтове, както и гарантираните гледания в социалните мрежи отговарят на изискванията, посочени в методиката и в техническата документация“.

„За другия участник ГРЕЙТ ЛЕВЪЛ КОНСУЛТИНГ се оказа, че техническото предложение с предложените информационни сайтове не отговаря на изискванията по методиката съгласно предоставената от Гемиус информация за месец януари за топ-100 на новинарските сайтове на територията на България“, твърди Кристина Стефанова. „Предложението на Комисията е да бъде избран участникът „Милива” ООД, ЦИК да одобри работата на Комисията, както и да упълномощим председателят на ЦИК да подпише договора с „Милива” ООД“. Против гласуват само Ерхан Чаушев и Севинч Солакова.

Всъщност „Милива“ ЕООД печели търга на ЦИК за втори път. През 2017 г. сайтът Офнюз пише за „Милива“, че „фирма с 9 лайка ще прави Фейсбук кампанията на ЦИК за 90 бона“. Тогава „агенцията“ печели обществената поръчка на Централната избирателна комисия за информационната кампания на ЦИК в социалните мрежи. При избора се е наредила на първо място с 98.58 точки. А авторитетната „АПРА Портер Новели“, която е партньор на световнозивестната американска агенция за реклама и връзки с обществеността Porter Novelli губи тази поръчка по неясни обстоятелства. Логичният въпрос е: след като световноизвестните агенции участват срещу тези пари, защо не им се предоставя изпълнението на тях, вместо на никому неизвестните в бранша дружества… Тогава ЦИК отделя от бюджета си 90 хил. лв., за социалните мрежи. Тогава “Милива” има крайно незавидните 9 лайка във Фейсбук, а сега социалната й мрежа на функционира, в „Туитър“ има цял 1 лайк.

В изискванията на ЦИК фирмата-изпълнител трябва да “осигури публичност, да информира и повиши познанията и мотивацията на българските граждани за предстоящите избори за народни представители на 26 март 2017 г.“ „Милива, защото сме мили и любезни. Защитаваме интересите на клиентите си и печелим доверието с отзивчивост и лоялност“, гласи мотото на малката агенция.

Фирмата „Милива“ ООД, претендираща за статут на „рекламна агенция“ е разположена на адрес: гр. София 1373 КРАСНА ПОЛЯНА 1 ВЪЗКРЕСЕНИЕ 9 МИЛИВА ООД. Очевидно е семейна фирма, тъй като съдружниците в нея са лица с една фамилия: Елена Михайлова Меранзова-Симеонова, Здравка Иванова Симеонова и Иван Благоев Симеонов. През януари 2021 г. фирмата получава около 5,5 хил. лв. като коронасубсидии. Ръководителят на фирмата Здравка Симеонова (според нейния профил в LinkedIn тя е бивш ръководител на маркетинга и рекламата на в. „Пари“) заяви за „Биволъ“, че лайковете нямали значение, а като семейна фирма не печелили от държавните поръчки, а „от корпоративни клиенти“. Тя отрича тя и това, че фирмата е непрозрачна. Признава, че агенцията не членува в нито една браншова организация на комуникационните агенции в България. Твърди, че се явявала и печелила търговете на Софийския университет за реклама и поддръжка на социалните мрежи, но това били „рамкови споразумения“, при които не се гарантирало никакво участие в провежданите конкурси.

Вторият участник за СММ маркетинга на ЦИК „Грейт левъл консултинг“ е също малка фирма – регистрирана в Пловдив, р-н Централен, ул. “Мария Луиза”, 32, ет. 1. Оказа се, че липсата на някаква известност в бранша също само й помага да печели проекти като този по програмата „Региони в растеж“ на МРРБ) през 2016 г. Сумата е колосална: 12 320 513.34 лв., достатъчна да бъдат наети най-добрите агенции в света. Фирмата е на представящата се във Фейсбук за „икономист, счетоводител, истоковед“ Галина Георгиева Райчевска. Внесеният капитал е 100 лв. Поръчката за милиони е за „ОСИГУРЯВАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННИ МАТЕРИАЛИ ЗА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „РЕГИОНИ В РАСТЕЖ“ 2014-2020. Г.“

Един от избраните за пореден път изпълнители на кампанията на ЦИК с популяризиращи видеоклипове е „Адвер тех“ ООД. Тази фирма заедно с „БТВ Медиа Груп“ участва в популяризирането на проекта на „Обединение Екологично отопление“ и „Инфрапроект Консулт“ ЕООД за 44 млн. лв. Проектът е на Столична Община, иницииран от кмета на София Йорданка Фандъкова: „Подобряване качеството на атмосферния въздух в Столична община чрез подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи“.

Същата „Адвер тех“ печели поръчката на ЦИК за заснемане на клипчетата за разяснителната кампания, качени в сайта и в Ютуб канала на институцията на стойност до 50 хил. лв. без ДДС. „АДВЕР ТЕХ“ с ЕИК/ПИК 131092453 е основана на 23 Юли 2009 г. в София, а началният внесен капитал е в размер на 5 000 лв. Дружеството се занимавало с всякаква комуникационна дейност: „Вътрешна и международна търговия, консултантски услуги по маркетинг, мениджмънт, право, счетоводство и финансови въпроси, информационно обслужване, връзки с обществеността, продукция в областта на нова медия, рекламна и импресарска дейност, търговско представителство и посредничество, комисионни, спедиционни и транспортни сделки, както и всички други, незабранени от действащото законодателство дейности“.

Рекламисти и PR експерти – възмутени от ЦИК

„Аналогова кампания за дигитални хора е това! Пълен абсурд!“, възмути се пред „Биволъ“ дългогодишният пиар експерт и основател на агенцията D&D Диана Дамянова, след като е изгледала част от видеоклиповете на ЦИК за младите гласоподаватели. Според нея изпълнителите „или са некадърници и не знаят що е това ученик и студент, или е направено специално, за да отблъсне младите от гласуване, или и двете“. “Това са тип рекламни структури, специално създадени до обслужват една кампания“. „Типът братовчедки, любовници, а често и лели, и баби на управляващите“, иронизира известната в България пиарка. „Типично за управлението на ГЕРБ , Бог да го прости, беше, че Борисов оставяше всеки да краде в своята структура, ако не беше нищо голямо, за да му връщат и на него“, казва тя.

Според Диана Дамянова тенденцията бе „всеки началник да си създава рекламни и пиар труктури“, за да плаща на самия себе си или ползваше такива, готови да върнат 50%“.„И резултатът е такъв като при пътищата. Те се рушат, а кампаниите са некадърни и смехотворни“. Критично е мнението и на председателя на Етичната комисия към Българската асоциация нa PR агенциите (БАПРА) – Любомир Аламанов.

Според него практиката е „чиновниците да решават кой и как да спечели проект, като често липсата на един подпис решава всичко“: „Изживяват се като разпоредители“. „Те не искат най-добрата компания, а искат най-удобната им компания“ „Всички тези практики отдавна са отказали повечето нормални ПР-агенции даже да кандидатстват в подобни поръчки“, казва експертът. Според него също е налице странната практика за агенции, „създадени само за усвояване на проекти, без да имат нито един нормален клиент“. „Т.е. те нямат практика, в която да се докажат, а само “покриват” формални критерии по поръчките“. „Зад формални критерии администрацията “раздава” поръчки, без да се интересува дали има реален смисъл от свършеното“, казва Аламанов. Той е категоричен, че огромна част от администрацията не разбира смисъла от модерна и изчерпателна комуникация: „Защото живее в свой свят“. “Самата администрация е най-важната, а масовата публика са досадници, които само пречат и имат изисквания“.

Надписът “Тук не е информация” е тъжната епитафия на липсата на реформи в администрацията. И комуникацията е само елемент“, смята експертът. Според него налице е и факторът „безхаберие“. „Не ги интерсува. Отчитат, че са направили кампания, усвояват едни пари, и толкова“, казва Аламанов. Като в такива случаи самите партии са доволни, защото са „си стегнали твърдите ядра и нямат интерес от висока избирателна активност, а няколко чиновника са доволни, че са усвоили проекта”. “Никой не го интересува дали хората са разбрали нещо“ 

Той смята, че няма смисъл и да бъдат коментирани чисто креативни или имиджови концепции на заснетите от ЦИК клипове за младите. „Всеки има различен вкус. Добри или не толкова, тези клипове трябваше да се въртят много повече“, смята експертът. Той даде пример с идеята да се информират хората за машинното гласуване, чиято цел е „да се вдъхне доверие у избирателите, за да ги използват активно“. Това според Любомир Аламанов трябва обаче да включва много елементи – пресрелийзи, интервюта, клипове, разпространението им, демонстрации, публичност, достъп на много специалисти за проверка, независими верификации, заснемане на процеса на броене, професионални членове на СИК-овете…„А не някакви партийни калинки и много други“.

Но някои от тези елементи, по думите му, присъстваха, други не. „Професионалната комуникация е в добрата комбинация от различни комуникационни инструменти и канали, а не само от направата на два или три клипа“, казва пиарът. Според него ЦИК, както и много други институции, декларират успехи, без да се интересуват дали това е така или не. „Все пак някои власти декларираха невиждани успехи в борбата с корона-вируса в момента, в който България беше на челни места по смъртност“, даде пример Любомир Аламанов. Той е на мнение, че когато никой не търси отговорност на администрацията за думите им, тя ще продължи „да си говори каквото си иска“.

„Биволъ“ потърси и бившия говорител на ЦИК от квотата на Реформаторския блок Цветозар Томов. „Спомням си предишната кампания, в която всички явили се кандидати бяха много зле. Проблемът е и в това, че ЦИК не успява да привлече сериозна агенция“, казва той по повод разяснителната кампания. „Винаги съм мислил, че разяснителните кампании на ЦИК трябва да бъдат съвсем различни – не с клипове и хвърляне на пари в медиите“.

Не вижда причина да приличат на рекламни кампании. „Бих предпочел да има кол-центрове към РИК-овете, на които всеки да може да постави конкретния си проблем и да получи отговор“, казва Томов. Според експерта рубриката “Въпроси и отговори” на сайта на ЦИК би била много по-полезна, отколкото „хвърляните пари за рекламни клипове, а поддържането й не струва почти нищо“. „Мнението ми изобщо не е популярно, затова и не съм се интересувал кой знае колко кой е избиран, за да организира излишни, според мен, рекламни кампании“, казва още бившият говорител на ЦИК. „Няма нужда от реклама, а от информация“ Той допуска вариант, при който зад агенциите, които печелят поръчките да стоят нечии интереси. „Не вярвам някой “да спуска” рекламни агенции, но е възможно членове на ЦИК да толерират “приятелски агенции“, обобщи позицията си Цветозар Томов.

“Биволъ” направи няколко безуспешни опита да се свърже с Кристина Стефанова. Председателят на ЦИК Александър Андреев не си вдигаше телефона.  Говорителят на ЦИК Димитър Димитров увери медията ни, че всички участници се избират законосъобразно, като задължително предоставят информация за финансовото състояние на дружеството, евентуалното наличие на дългове към НАП или неплатени осигуровки.  В типичния си стил той отказа подробности за избора на рекламните агенции и медиите, защото не бил длъжен “да дава консултации по телефона”.

Facebook logo
Бъдете с нас и във