Параграф22 Daily

§22 Новини

Декларации в чекмеджета и негодни сигнали спъват битката с конфликта на интереси

Декларации за конфликт на интереси, който стоят по каси и чекмеджета, негодни сигнали, неразбиране и непознаване на закона. Това са само част от проблемите, които председателят на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ) Николай Николов представи на втората годишна среща-дискусия, организирана от институцията, обобщи "Правен свят". На нея представители на десетки държавни органи, общини и съдии обсъдиха проблемите по приложението на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (ЗПУКИ). Задължени по него са над 120 000 лица заемащи публични длъжности.

Установихме един много интересен факт - в повечето случаи, при които сме постановили наличие на конфликт на интереси, това се е дължало на нечие непознаване на закона, заяви Николов. Той се позова на доклада за състоянието на администрацията, който сочи, че 185 структури се нуждаят от обучение по темата. "Критерий за качеството на една държава е дали тя прави всичко възможно органите и гражданите ѝ да спазват закона или цели просто да им налага санкции, когато не го правят", каза Николов и посочи, че комисията е провела 20 обучения тази година.

Той разкритикува все още масовата практика декларациите за конфликт на интереси да не се публикуват на сайтовете на институциите. "Няма никакъв смисъл от декларации, които стоят заключени в нечия каса. Те са инструмент за обществен контрол и трябва да бъдат публични", заяви Николов. Той посочи като цел на комисията за следващата година да намалеят драстично случаите на представители на местната власт, които не подават декларации за конфликт на интереси. "През 2011 г. 2500 общински съветници и кметове не изпълниха задълженията си по закона, искаме след следващите избори те да са поне 10 пъти по малко", каза шефът на КПУКИ.

Колегата му Паскал Бояджийски разясни на десетките представители на централната и общинската администрация какви са най-честите им грешки, когато изпращат сигнали до комисията. Причината - заради некачествени сигнали КПУКИ масово прекратява преписки. Тази година такава е била съдбата на 247 случая, а комисията се е произнесла по същество по значително по-малко казуси - 88.

"Освен, че сигналът трябва да е писмен, подписан и да съдържа имената на представителя на органа, който го подава, в него има една най-съществена част - данни за нарушението, което се твърди, че е извършено. И тук идват проблемите. Получаваме сигнали, в които не се сочи какво е нарушението или не може да се установи кое е лицето на публична длъжност, което го е извършило и кога е станало това", обясни Бояджийски. Той каза на представителите на администрацията, че не трябва като пощенски кутии да препращат на КПУКИ всякакви сигнали, включително и анонимни. Бояджийски на няколко пъти наблегна, че комисията не се произнася по случаи на несъвместимост.

Той даде конкретни примери за негодни сигнали. По думите му в комисията редовно пристигат твърдения, че две свързани лица например съпрузи работят заедно, без да се сочи дали това е довело до нарушения на ЗПУКИ. Или само се сочи, че някой работи на две места, което не е забранено от закона. Или пък се иска комисията да провери цялата дейност на лице на публична длъжност от 2000 г. насам.

Съдията от Върховния административен съд Лозан Панов илюстрира с реални казуси основните проблеми по приложението на закона.Той обясни как трябва да се разбира чл. 7 ал. 2 от ЗПУКИ, според който "лице, заемащо публична длъжност, няма право да използва служебното си положение, за да оказва влияние в частен интерес върху други органи или лица при подготовката, приемането, издаването или постановяването на актове или при изпълнението на контролни или разследващи функции". "Тук се поставя въпросът какво е акт и в случая тълкуванието е максимално широко и за такива се приемат и платежните нареждания", каза съдия Панов.

Шефът на КПУКИ Николов определи сроковете за приключване на производствата за установяване на конфликт на интереси като невъзможни. По думите му много често няма как за 2 месеца от получаването на сигнала комисията да излезе с решение. Когато събираме информация, институциите имат 14 дни, за да ни отговорят, освен това призоваването пред КПУКИ трябва да е най-малко 7 дни преди заседанието, обясни той. Въпреки това 55-60% от случаите приключват за два месеца, а на 45-тия ден от образуването ѝ всяка преписка се докладва, за да се установи какви са причините за забавянето ѝ. Освен това от 1 август разпределението на казусите става на случаен принцип сред юристите в КПУКИ.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във