Параграф22 Daily

§22 Новини

Дори да се установи картел при горивата, цените няма да паднат

Дори да се установи картел на пазара на горива, това няма да повлияе на цените. Това заяви говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов (вдясо на снимката) в сутрешния блок на bTV. "Ще има глоба, която ще влезе в бюджета, но това не означава, че цените ще бъдат повлияни моментално", уточни той.

Според говорителя на КЗК, в условията на пазарна икономика няма институция, която да пита даден търговец защо продава на определени цени. „Вариантът е както е на пазара на електроенергия - да има държавна намеса. Това е въпрос на политически избор. Всяка регулация на свободен пазар минава през държавна намеса", подчерта Гаврилов.

Той допълни, че е готова голяма част от заключенията в секторния анализ, но отказа да разкрие повече подробности. „От началото на годината беше променен Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и ни беше дадена възможност да работим с осигурителна и данъчна информация. Имаме обещанието и очакваме да получим в изключително експресен порядък информация от данъчните и от митниците. Така ще имаме възможност да погледнем на този пазар и от друга страна - от гледна точка на информацията, която има в държавните органи. Създали сме организация в момента, в който получим тази информация, максимално бързо да приключим анализа", каза Гавраилов.

"Цените на горивата трябва да са горе-долу като тези във Варна, за да са нормални", прогнозира бившият министър на икономиката Трайчо Трайков. Той не се съгласи с Гаврилов и смята точно обратното, „защото 10% глоба върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка, т.е. ще им стане по-евтино да играят по правилата".

Според него, цените на горивата в България са третите най-високи от 28-те страни в Европейския съюз (ЕС) и с 10% над средните на пазара.

По думите на Трайков, по този показател ни изпреварват Малта и Дания, без акцизи и ДДС. Електроенергията пък е най-евтината в ЕС и с 40% по-евтина от средното за Съюза и пак имаме претенции към цената.

Според бившия министър на икономиката, ако високите разходи за местното производство са проблем, то лесно може да се реши чрез внос, тъй като местното производство е по-малко от половината от пазара, който се продава в България.

"Явно, по някакви причини, на вноса му се пречи или не е възможен", каза Трайков. Той препоръча да се провери в две посоки - собствеността на акцизните складове, през които трябва да мине горивото, преди да стигне до бензиностанциите, и евентуално някакви договорки между продавачите на дребно.

На въпрос може ли пазарът да сработи така, че да има конкурентна среда и цени, Трайков отговори: „Всички от доста време чакаме секторния анализ на КЗК."

Facebook logo
Бъдете с нас и във