Параграф22 Daily

§22 Новини

Махат от КАТ първата регистрация на автомобили

Първата регистрация на автомобили да се извършва не от КАТ, а от частни фирми, които разкрият специални пунктове за идентификация и проверка на техническата изправност. Това предвижда проектът на Закон за пътните превозни средства, публикуван за обществено обсъждане, сочи Дунав мост.

Законът е нов и е последният от трите, на които трябва да се раздели сега действащият Закон за движение по пътищата (ЗДвП). Първите два проекта – на бъдещ ЗДвП и на Закон за водачите МПС, бяха пуснати за обсъждане още през януари т.г. Третият проект се забави повече от 6 месеца, именно заради споровете между “Пътна полиция” и Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” – бившите КАТ и ДАИ, кой да прави първоначалните регистрации. Според експерти проектът задоволява и лобистки интереси на фирмите, които внасят автомобили и имат собствени бази за гаранционно обслужване. Те ще получат бизнес за милиони като отварят и частни пунктове.

В мотивите към проекта е записано, че годишно в България се извършват 300 000 нови регистрации на превозни средства, от които около 40 000 са фабрично нови, останалите са внос втора ръка, главно от страни от ЕС. Затова било от изключително значение да се повиши контролът на проверките за техническа изправност, което щяло да подобри и качеството на въздуха, и безопасността по пътищата.

Пунктовете на КАТ няма да останат пусти. Там ще се преглеждат ведомствените коли на МВР и други служби за сигурност, като и всяка кола, за която има съмнение за пренабити номера, превъртян километраж или фалшификация на документите, с които пристига от чужбина. 28-те бази на “Пътна полиция” в страната ще получат лицензи, каквито имат и частниците, за да преглеждат и регистрират служебните автомобили от своето и други ведомства и структури, свързани с националната сигурност, се казва в проекта.

Всяко превозно средство, влязло в България, ще получава паспорт от автомобилната администрация още преди да се е сдобило с български номера. За всички останали 3 638 720 автомобила в страната (данните са за 2018 г.) инспекторите са длъжни да поддържат регистър с техническо досие за всяка кола. Ще се записват всички показания от периодичните прегледи, има ли изменения в конструкцията, колко показва километражът, претърпяло ли е катастрофи и какви ремонти са правени.

Регистърът на ДАИ ще обменя данни с регистъра на КАТ, който ще продължава да съществува, като е в него все още ще се записва собствеността на превозното средство. Когато получи документите от частния пункт, собственикът на току-що купената от вносител кола, пак ще ходи в КАТ, но без самия автомобил. От проекта не става ясно къде ще се монтират табелите – дали в частния пункт или отново в КАТ, но този въпрос ще бъде уреден по-късно с наредба на вътрешния и транспортния министър.

Без никакви мотиви, авторите на новия проект забраняват категорично да се издава първоначална регистрация на автомобили и камиони с десен волан, които те наричат “произведени за ляво движение”. Текстът се отнася само за внасяните занапред, но по пътищата в страната от години се движат много подобни автомобили. КАТ обаче не си играе да води статистика колко катастрофи са станали с тях. Освен това за автобуси не е забранено, а точно те возят най-много хора и катастрофите с тях водят до най-много жертви.

Друга недомислица в бъдещия Закон за превозните средства праща представителите на Комисията за защита на потребителите да ходят рамо до рамо с инспектори от ДАИ и полицаи от КАТ в хайки по магазини и автосервизи. Чиновниците от КЗП ще получат основни функции да следят пусканите на пазара резервни авточасти, като и дали не се появяват за продажби несертифицирани велосипеди, мотопеди и прочие дребни двуколесни (засега без тротинетките). От КЗП ще имат право на свободен достъп до обектите за търговия с пътни превозни средства или части за тях, да изискват сертификати за съответствие, да вземат образци и мостри, да съставят задължителни предписания и да пишат актове на нарушителите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във