Параграф22 Daily

§22 Новини

МРРБ: Участъкът от "Струма", където стана катастрофата с автобуса, не е магистрала и няма Акт 16

Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова представи резултатите от възложената от нея проверка на пътния участък Драгичево - Долна Диканя, в който стана катастрофата с автобус от Република Северна Македония. Проверката на участъка между Драгичево и Горна Диканя беше възложена, след открити проблеми в инфраструктурата на пътя, които биха могли да са допринесли за фаталния инцидент, при който загинаха 45 души, сочи БНТ.

В брифинга участваха също заместник-министрите Валентин Граматиков и Иван Шишков, началникът на ДНСК арх. Влади Калинов и проф. Божидар Янев, който преподава в Колумбийския университет и от 30 години работи в сферата на поддръжка на мостове в Ню Йорк, обясни арх. Комитова.

Историята на този път започва от 2002 г. с одобрен технически проект и разрешение за строеж. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. Акт 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч. Незнайно защо през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч.

До ден днешен пътят няма Акт 16, защото не са приключили отчуждителни процедури, обясни министър Комитова. През 2012 г. МС обявява участъка Даскалово - Долна Диканя за национален обект и АПИ подписва нов договор за "Пътинвест инженеринг". Именно тези планове са едни от бавените процеси при изграждането на пътна инфраструктура, обясни още министърът. Не можем да твърдим, че вдигнатата скорост на 120 км/ч е основната причина за катастрофата, заяви Комитова.

Като грапавост пътната настилка е добра, в доста добро състояние. Относно маркировката - тя е възложена чрез ин хаус процедура на две фирми с един и същ собственик. Към датата на катастрофата има изпълнена само осевата линия, има около 6-месечно забавяне на изпълнение на маркировката.

Мантинелата наречена "рибена опашка" е поставена през 2007 г. и тогава отговаря на нормите. Към 2021 г. обаче има нови норми, обясни още Комитова.Очевидно катастрофата не е била с голяма скорост, но е възникнал пожар. Имаме много странно събитие - пожар, който според мен е основната причина за жертвите. Нямаме обяснение как точно е изгорял този автобус, допълни тя.

Това, което МРРБ може да направи като краткосрочни мерки, е да подмени маркировката и да намали максимално допустимата скорост на 90 км/ч, смята министър Комитова. Де юре този проект нито е проектиран за скоростен път, нито за автомагистрала, обясни зам.-министърът Иван Шишков. Стандартите на строителство се променя много често, обясни министър Комитова. Тя даде пример със старите сгради, които не отговарят на новите стандарти за земетръс, което не означава, че трябва да бъдат съборени. Тази злощастна мантитенела е стара и не отговаря на нормите, въведени през 2021 г., допълни Комитова. Съставянето на Акт 16 с такова закъснение е доста трудна задача, категорична е тя.

Арх. Влади Калинов отговори за това какви са мотивите за вдигането на скоростта от 90 на 120 км/ч. Тя е увеличена само на базата на промяна на маркировката и знаците.Това, което нас ни притеснява, че още в самия проект напречните виражи на пътя са малко над 4%, което означава че скоростта трябва да е 90 км, обясни архитектът. При по-висока скорост превозните средства се отклоняват вляво, а в случая с катастрофата, автобусът е тръгнал надясно, което е предпоставка да се предполага, че той се е движел с ниска скорост, смята арх. Калинов.

Въпросът с т.нар. рибешки опашки е решен с промяна на нормите. Има забрана да се прилагат през 2021 г., което означава, че всички реконструкции, които ще се правят, трябва да бъдат съобразени с нормите, допълни той.

Промяната в мантинелите само на тази кратка отсечка би струвала около 30 млн. лева. Една от спешните мерки на МРРБ е скоростта да се увеличи на 90 км/ч до приключването на детайлния анализ и тогава да се определи максимално допустимата скорост. Второ - поставяне на светлоотразители на всеки 10 - 12 м в самата мантинела.

Средносрочни мерки - подмяна на опасните мантинели, но само в срещупосочното движение, изготвяне на финансова обосновка за извършване на необходимите работи по обезпечаване на пътната обстановка, допълни арх. Калинов. Ние бяхме изненадани, че този път няма Акт 16, призна зам.-министър Шишков. От тук нататък започваме първо и най-интензивно да можем да инициираме завършването на процедурите и Подробните устройствени планове, допълни той. Максимално бързо ще искаме да приключим всички процедури и да въведем този път в експлоатация, но не очаквайте, че това ще бъде автомагистрала, подчерта той. Този път не е проектиран никога да бъде автомагистрала и не отговаря на изискванията.

За да се поддържа скорост на един път, не е достатъчно само той да е широк. Има норми и при превишаването им се счита, че това не може да бъде магистрала. Аз също като вас години наред съм се заблуждавала, че това е магистрала, защото виждам един широк път, път като слънце, заяви Комитова. Има обаче изисквания, които не се виждат с просто око и те не отговарят, това е, допълни тя.

Мантинелата, която отделя отбивката от главния път, ще остане, но ще бъде от друг тип, обясниха от регионалното министерство. Каквото можем да направим тази година, ще го направим, категорични са от ведомството. Имаме нощно каране, имаме дъжд, имаме път, имаме водач, който може би му е станало лошо... Имаме възникнал пожар и ситуация, в която не можем да обясним как този автобус е изгорял за толкова кратко време. Имаме много фактори. Това е участък, в който няма концентрация на ПТП, така че много са факторите, които са съдействали за този случай. Няма еднозначен отговор, смята арх. Комитова.

Аз също не съм доволна от пътното поддържане и не защото съм министър, а защото като вас, не съм доволна от това, което виждам, каза Комитова и обясни, че от МРРБ правят всичко възможно за поддръжката, но в крайна сметка имат и бюджет. Ние се борим всичко това да се подобри, но винаги имаме и ограничения. В строителството никога не достигат две неща - време и пари, и сега сме в същата ситуация, обясни министър Комитова.

Не разбирам защо държавата трябва да бъде осъждана за всяка катастрофа. Това е обичайна катастрофа, такива неща навсякъде се случват, така че не мога да коментира, заяви Комитова в отговор на въпрос на БНТ дали държавата може да бъде осъдена, тъй като фирмата застраховател не може да поеме целия размер на обезщетенията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във