Параграф22 Daily

§22 Новини

Онлайн магазини практикуват ценова дискриминация според профила на купувачите и използваните устройства

От години сайтовете за електронна търговия и услуги са обект на критики, че използват скрити и в някои случаи некоректни техники, за да привличат клиенти. Изследователи са проучили 16 сайта и са открили, че те показват различни цени на различните потребители, според това къде живеят, дали търсят персонален компютър или телефон и дори според информацията за цената на предишни покупки, пише британският вестник The daily mail - един от рупорите на средната класа на Острова. Засега не е ясно дали практиката е глобален феномен или резултатите на изследването важат само за бизнеса в САЩ.

“Хората имат психологически модели на пазаруване, които се основават на опита им във физически съществуващите магазини”, обяснява Кристо Уилсън от Североизточния университет. “Много хора приемат, че този модел е подходящ и при електронното пазаруване. Откриваме обаче, че това не е така”, отбелязва ученият.

През 2010 г. изпълнителният директор на Amazon Джеф Бесос призна, че провеждането експеримент, при който сайтът е посочвал различна цена на различни потребители за един и същ продукт, е грешка. Тази практика е известна като ценова дискриминация. През 2012 г. "Уолстрийст джърнъл" разкри, че верига за офис консумативи посочва различни цени в зависимост от географското местоположение на клиентите си. Стана известно още, че туристическият сайт Orbitz продава по-скъпо хотелските стаи на потребители, които използват компютри на Apple.

За да разберат дали тези методи все още се прилагат, Уилсън и колегите му са проучили десет от най-големите електронни търговци в САЩ и шест сайта за туристически услуги. Учените са наели 300 души, които да направят проучвания от 16 различни града. Наред с реалните потребители, всеки от които със собствена история на покупки в интернет, търсения е провеждал и автоматизиран браузър. Сравняването на търсенията е установило множество случаи на ценова дискриминация.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във