Параграф22 Daily

§22 Новини

Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас

Петима транспортни министри, управлявали ведомството през последните десетина години, не са си събрали неустойките от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт", става ясно от два одита на Сметната палата, засягащи концесията и публикувани от националния одитор. Това са министрите Росен Желязков, Ивайло Московски, Данаил Папазов, Александър Цветков и Петър Мутафчиев.

През годините държавата многократно е претендирала неустойки заради забавяне на договорената инвестиционна програма от "Фрапорт", но компанията редовно е пращала възражения и не е плащала санкциите, става още ясно от докладите на палатата.  А транспортният министър е предявил неизпълнение на годишните инвестиционни планове на летищата във Варна и Бургас за 2012, 2013 г. и 2014 г. Изпълнението на плановете е проверявано не от самото транспортно министерство, а от външна фирма – "Топик сървиз" АД.

Общата неустойка, която транспортното министерство е поискало да му се плати, е 296 028 евро за трите години. По данни на Сметната палата към 27 май 2019 г. сумата не е платена, тъй като е получено възражение от "Фрапорт" срещу констатацията за неизпълнение на инвестиционните планове.

В предишния одит на концесията от 2012 г., Сметната палата обяви, че в периода 2007-2009 г. транспортното министерство е наложило неустойки на концесионера в размер на 5.6 млн. лв., които към 2012 г. не са били платени, а министърът на транспорта не е усвоил сумата от разкритата банкова гаранция за целта. Отговорните министри в предишния проверяван от Сметната палата период са били Петър Мутафчиев, Александър Цветков, Ивайло Московски и Данаил Папазов.

Към края на 2012 г. внесеното концесионно възнаграждение е било 92.3 млн. лв. За периода 2007 – 2012 г. операторът отчита инвестиции за 118.7 млн. евро при планирани в договора 123 млн. евро. Одобрените от транспортното ведомство инвестиционни разходи по плановете за същия период са били 139 млн. евро.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във