Параграф22 Daily

§22 Новини

С 210 милиона лв. повече щяха да са фискалните приходи за 2014-2019 г. , ако частните лотарии плащаха като тотото

Съпоставката на числата сочи, че ако останалите организатори на хазартни игри са плащали като Българския спортен тотализатор, сумата е щяла да бъде с около 210 милиона повече. – 2014 до 2019 г. Това каза в изявление пред медиите директорът на Агенцията за държавна финансова инспекция Георги Начев във връзка с инспекцията в Държавната комисия по хазарта, която се извърши по-рано днес, предаде репортер на Банкеръ от брифинга на АДФИ. „Очакваме точни данни и се надявам скоро да ги получим. Очакваме тези 210 милиона да нараснат. Установява се, че за една и съща хазартна игра се заплащат формирани по различен начин държавни такси. За една и съща игра се събират такси на различна основа. Защо е станало така не е тема, която ние ще изследваме“, добави той.

Държавната лотария е заплащала такси от 15% върху залозите, докато останалите частни оператори - 20% от събираните комисионни за участие.

"В момента финансовата инспекция се извършва на основание разпореждане на министъра на финансите и с моя заповед от 16 декември 2019 година. Впоследствие е постъпило постановление на Специализираната прокуратура във връзка с образувано досъдебно производство на основание член 145, алинея 1, точка 3 – възлагат на АДФИ извършване на финансова инспекция с предмет проветка за законосъобразност на получените приходи, дължими държавни такси и вноски за социално отговорно поведение от страна на регистрираните хазартни оператори и осъществения контрол от страна на ДКХ за периода 2014-2019 година", поясни Георги Начев.

Това, което е различно от първоначалния предмет, са вноските за социално отговорно поведение и срокът, който се проверява - с една година назад, от 2014 година. Това е по същество законовото основание на АДФИ да присъства в ДКХ и да извършва тази финансова инспекция, добави той. В член 30 е разписано, че всички държавни такси, които се събират по Закона за хазарта и се събират от ДКХ. В член 30, алинея 3 е посочено, че за поддържане на лиценз и за организиране на хазартни игри, с изключение на онлайн залаганията, ДКХ събира държавна такса в размер на 15% от стойността на направените залози за всяка игра. В тази алинея е записано също, че за хазартни игри, за които се събират комисиионни за участие, се събира държавна такса в размер на 20% върху стойността на получените такси и комисионни. При тази ситуация става ясно, че текстът дава възможност да се събират такси, формирани на различни основи, посочи шефът на АДФИ.

Аз няма да се наемам да тълкувам закона, но ще изнеса факти, които сме установили към този момент – от АДФИ е извършена проверка на подадените и обработени от ДКХ декларации, регистри и справки и се установи, че от 2014-та до 2019 година приходите от внесените държавни такси по член 30, алинея 3 от Закона за хазарта, са повече от 500 млн. лева. Видовете хазартни игри, които се организират в страната, са моментна лотарийна игра, тото и лото игри, игри със залагания върху спортни състезания и надбягвания с коне, кучета и други. От член 30 алинея 3 е видно, че държавната такса за моментната лотария, а и за всички игри, следва да бъде 15 от направените залози за всяка игра. От представените регистри, справки и декларации е установено, че единственият оператор, който заплаща държавна такса от 15% е Българският спортен тотализатор, останалите лицензирани оператори за същата хазартна игра – и за първата, и за втората, и за третата, заплащат държавна такса в размер на 20% от събраните такси от комисиионни за участие, съгласно утвърдените от ДКХ правила. Установява се, че за една и съша хазартна игра се заплащат формирани по различен начин държавни такси от цитираните регистрирани хазартни оператори. Ние няма да се наемаме да тълкуваме закона, но посочваме фактите и от тях става ясно, че за една и съща игра се събират такси на различна основа. Защо е станало така, може би ще стане ясно в рамките на това, което се извършва от колегите от прокуратурата прокуратурата и може би някакво становище да дадат компетентните органи, каквато е в случая ДКХ, коментира Георги Начев.

Припомняме, че на 20 декември миналата година Специализираната прокуратура обяви, че започва проверки на фирми на Васил Божков, свързани със залози у нас. Беше образувано досъдебно производство за престъпление, извършено през декември 2017 г. в София, посочиха тогава от държавното обвинение. Става въпрос за сигнал от Цветомир и Боян Найденови, който включва също така и данни за изнудване чрез принуда, придружено със заплаха за убийство или тежка телесна повреда. 

През 2014 г. "Националната лотария" не плати нито един лев данък, в резултат на "забравен текст" в закона, според който, тези игри подлежат на облагане. През 2015 г. бе въведен данък 15% от оборота на дружествата с лиценз за извършване на лотарийни игри. Сигналът на Цветомир Найденов е, че от 2015 г. до момента, "Националната лотария" не плаща дължимия по закон данък - 15%, а заплаща 20% такси от комисионни, което е задължение за друг вид хазартен лиценз.

Държавната комисия по хазарта (ДКХ) ръководена от Александър Георгиев се държи повече от странно, пазейки пълно мълчание по темата. Според изнесените обвинения от страна на Цветомир Найденов, ДКХ години наред е работела под пълното въздействие на Васил Божков, акционер в "Национална Лотария" както и в Еврофутбол, Евробет, и др. Многократно са възпрепятствани множество оператори от издаване на хазартни лицензи в България (б.а. - такива са случаите с Betfair, Betstars, Novibet, и др.). Тази порочна практика трябва да бъде един път за винаги прекратена и държавата е необходимо да се намеси решително.

Facebook logo
Бъдете с нас и във