Параграф22 Daily

§22 Новини

Сметната палата установи незаконосъобразна практика на АПИ за 118 млн. лева

Сметната палата внесе в Народното събрание одитния доклад за обществените поръчки на Агенция "Пътна инфраструктура" във връзка с проектирането, изграждането и експлоатацията на тол системата. Възлагането на дейности на стойност близо 118 млн. лв. без ДДС от АПИ с процедурата "договаряне без предварително обявление" не е законосъобразно, се казва в доклада.

Предметът на поръчката е „Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3.5 т. (електронна винетка)“, уточняват от Сметната палата. Чрез избора на тази процедура АПИ възлага дейностите на конкретна фирма с аргумента, че тя няма конкуренция за изпълнение на тази обществена поръчка поради технически причини. Мотивът е, че въпросната фирма е изградила тол системата по предходен договор с АПИ.

Сметната палата е установила, че тол системата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на възложителя АПИ са предадени изходният програмен код и техническата документация. Поради това изводът на Сметната палата е, че няма основание по обективни технически причини да се приеме, че същата фирма е без конкуренция като изпълнител на дейности за мониторинг и поддръжката на тол системата и не е законосъобразен изборът на процедурата за възлагането на обществената поръчка. "Не може да бъде установен с достатъчна степен на сигурност и начинът на изчисляване на прогнозната стойност - близо 118 млн. лв., и определянето на прогнозните единични цени и количества дейности", се казва още в доклада.

При одита Сметната палата е проверила 5 процедури на възлагане на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП). Не е проверена процедурата за възлагане на проектирането и изграждането на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа - възлагането на този договор е извън обхвата на одита на Сметната палата, тъй като е бил проверен от Агенцията за държавна финансова инспекция по прокурорско постановление на Софийска градска прокуратура. Нито една от проверените от Сметната палата процедури не е включена в план-графика на обществените поръчки на АПИ за съответната година, а с тях се ангажира значителен финансов ресурс на възложителя. Това се отнася и за посочената по-горе процедура „договаряне без обявление“, при която в нарушение на ЗОП и е сключен съществен по стойност договор.

Проверено е възлагането чрез пряко договаряне и сключването на 4 договора за правни услуги, като три от тях са сключени и изпълнени от една частна фирма. Сметната палата е дала препоръка да се направи анализ дали националното законодателство в тази област съответства на актовете на ЕС. Тази необходимост е установена по време на одита. Констатирано е, че по един от договорите за правни услуги АПИ е възложила на частната фирма да изготви проектите на националните законови и подзаконови нормативни актове в областта на електронното събиране на тол такси. За тази правна услуга е договорено АПИ да заплати 20% от възнаграждението на фирмата след обнародването на тези актове в "Държавен вестник".

Проверени са и 12 договора, сключени с директно възлагане на физически лица, свързани с дейности по изграждането и експлоатацията на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа и с разяснителни кампании при стартирането на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа.

При проверените договори са установени съществени несъответствия с правната рамка: липсват данни по какви критерии са определени участниците, поканени за участие в договарянето; в мотивите за провеждането на една процедура не е посочена подробна обосновка за липсата на административен капацитет; при четири обществени поръчки, в профила на купувача е публикувано само ценовото предложение на избрания участник за изпълнител, не е публикувано техническото предложение, което е неразделна част от офертата и приложение към договор за обществена поръчка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във