Параграф22 Daily

§22 Новини

В Белгия има сурови санкции за пияни и дрогирани шофьори

Близо 640 души са загинали на пътя през миналата година в Белгия, съобщи за "Хоризонт" говорителят на белгийския институт за пътна безопасност Беноа Годар. В кралството има спад на инцидентите, предизвикани от употреба на алкохол, но за сметка на това - значително повишаване на случаите заради наркотици.

Белгия е една от страните, в които може да се оспори почти всичко, без глобите за нарушение на пътя. Обикновено те пристигат директно в пощенските кутии. Страната е повече от добре оборудвана с техника за наблюдение. "Има около 2 хиляди неподвижни и мобилни радари, както и полуподвижни камери. Те са малко повече във Фландрия, отколкото във Валония, но Валония е на път да навакса закъснението. Рискът да те заловят е твърде сериозен", коментира Беноа Годар.

Това наблюдение обяснява и сериозния спад на инцидентите с фатален край през последните години. "Броят на загиналите по пътищата е намалял значително през последните 10 години. Най-сериозните инциденти са намалели значително спрямо останалите. Иначе казано, днешните злополуки са по-малко опасни, отколкото преди това. Това се дължи на няколко фактора - шофира се доста по-бавно, в някои части на Белгия има повече радари, безопасността на автомобилите се подобрява значително. Ако днес ви се случи инцидент на пътя, имате повече шанс да оживеете, отколкото преди това", допълва Беноа Годар.

Броят на инцидентите, свързани с употребата на алкохол, показва тенденция към лек спад.  За сметка на това има сериозно завишаване на злополуките, свързани с наркотици. "Много младежи карат под въздействието на канабис. В това отношение няма широко разпространение на необходимия контрол, защото тестовете са доста по-скъпи, отколкото за алкохол. Освен това, полицията не може да спира всеки и да го проверява за наркотици. За целта трябва да има признаци, че водачът е употребил дрога - например зачервени очи или миризма в колата", уточнява Годар.

Жертвите на пътя за 2019 година са с между 10 и 15 на сто повече, отколкото предходната година. Дали това се дължи на повечето случаи, свързани с употреба на наркотици? "Няколко са факторите, които обясняват това повишение. Наркотиците имат своя дял, защото след години спад броят на загиналите сред младежите отново се повишава, особено в селските райони, където почти липсва друго средство за придвижване. Второ, по пътищата има все повече велосипедисти. Инфраструктурата за тях в северната част е напълно подходяща, за сметка на това на юг, във Валония, е доста назад. Така че в доста ситуации велосипедистът е изправен пред опасност от автомобилите и камионите", подчертава експертът.

Наказанията са твърде сурови и за употреба на алкохол, и на наркотици. „За алкохол ви изправят директно пред съда, като глобите са между 1600 и 16 000 евро. Следва и отнемане на книжката, като при сериозни случаи това може да бъде завинаги“, пояснява говорителят.  

Какво се случва, ако водачът откаже тест? "Следва най-тежката възможна санкция. Мисля, че както във всички страни от момента, в който откажете, вече се предполага, че пробата ви е положителна и това ви изправя директно пред съда с много сурови глоби и отнемане на шофьорските права", изтъква белгийският експерт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във