Параграф22 Daily

Новини

Висшият адвокатски съвет срещу криминализирането на споделеното пътуване

Предвиденото с поправки в Наказателния кодекс инĸpиминиpaнeтo нa извъpшвaнeтo нa oбщecтвeн пpeвoз бeз лицeнз са непропорционални, несъразмерно високи  и нaĸъpняват пo нeдoпycтим  нaчин ocнoвнитe пpaвa и cвoбoди нa гpaждaнитe.  Позицията е на Висшия адвокатски съвет (ВАдвС), който изпрати становище по законопроекта за промени в Наказателния кодекс до ресорните парламентарни комисии. Висшият орган на адвокатурата твърди още, че промените са несъвместими с намеренията на вносителите да не бъде криминализирано споделеното пътуване. 

Предложеният текст гласи: "Който без съответното разрешение, регистрация или лиценз извършва обществен превоз на пътници, за които се изисква такова разрешение, регистрация или лиценз от регламент на европейските институции, закон или подзаконов нормативен акт по прилагането му, се наказва с лишаване от свобода от три до пет години и с конфискация на моторното превозно средство, с което извършва превоза". Има и квалифицирани състави за по-тежка наказуемост. Аĸo при превоза ca пpичинeни вpeди и peaлизиpaни дoxoди,  нaĸaзaниeтo cтaвa oт 5 дo 10 г.  плюc глoбa дo 10 хил. лв. и възмoжнocт зa ĸoнфиcĸaция.  

В становището тези санкции са окачествени като абсурдни и граничещи с пълно ограничаване на права за деяние, което до този момент е било административно нарушение. Подчертана е разликата между реализирането на обществен превоз срещу заплащане отстрана на превозвачи и споделеното пътуване, при което един шофьор превозва трим души по свой маршрут и им взима насреща възнаграждение за покриване на част от разходите. Според ВАдвС текстовете са противоконституционни и споделеното пътуване не следва да се определя като обществен превоз, за което се изисква специален лиценз.   

"Споделеното пътуване не е общественоопасно, а обратното - изцяло е в полза и интерес на обществото. Затова не трябва да бъде санкционирано нита като административно нарушение, нито като престъпление", пише в становището. Приведени са примерите със санкциите срещу незаконна търговия с оръжие, чийто максимум е до 6 г. лишаване от свобода. Подчертана е и липсата на изискване за системност и брой на превозваните лица, което означава че ще е налице престъпление дори при инцидентно превозване на пътници без лиценз и при наемане на личен шофьор. 

Приведен е и пример за ролята на споделената икономика в развитите страни. С решение на общината в четвъртия по големина хорандски град, Утрехт за създаване на нов квартал, в който три домакинства ще се ползват от един единствен споделен автомобил, което е белег на просперитет и се ползва с широка обществена подкрепа.

Извън споделеното пътуване ВАдвС не е обаче против криминализирането на нерегламентирания обществен превоз по принцип. Предложението на висшия орган на адвокатурата е първата проява от този вид да бъде санкционирана като административно нарушение, а наказателна отговорност да се носи само при рецидив, като и предвидените наказанаия са пропорционални на общественоопасните последици от деянието.

Facebook logo
Бъдете с нас и във