Параграф22 Daily

Общество и политика

Златната ограда и смъртта

Българска ограда...
S 250 062e0ca8 6fcd 450c 8844 374284640068

Великата българска ограда, както през 2017 г. бившият вицепремиер Валери Симеонов нарече възпрепятстващото съоръжение по българо-турската граница, отдавна е известна и като "Златната ограда" - заради милионите, налети за строежа и поддръжката й. И въпреки тях, дереджето й е повече от плачевно. Последният трагичен инцидент с убийството на граничния полицай Петър Бъчваров показа, че зад всяка дупка от турска страна на оградата дебне поне по един каналджия. В конкретния случай се оказа, че те са двама.

С подобно човешко покритие от нашата страна ние не можем да се похвалим. Няма достатъчно гранични полицаи, наличните най-често са командировани от вътрешността служители, които не са запознати със спецификата на терена и патрулирането край съоръжението. И е налице печалният факт - оградата с дължина 234 км и стойност над 230 милиона лева е истинско решето, през което минава куцо и сакато.

Една от причините за това състояние бе формулирана от служебния вътрешен министър Иван Демерджиев по време на изслушването му в парламента, поискано от БСП. Оказва се, че за последните 10 години щата на Главна дирекция "Гранична полиция" е намален с 1300 души. За да бъде преодолян недостигът, МВР предлага

увеличение на щата на дирекцията с 1260 човека.

Друг проблем, който е констатиран е липса на автомобили, които да обслужват територията. "Предприехме действия и сме стартирали обществени поръчки", обясни Демерджиев. Докато дойдат новите, "Гранична полиция" ще трябва да се оправя с наличните. Голяма част от тях обаче са непригодни. "Районът на границата е изключително тежък и който предполага високо проходими и здрави автомобили, а не автомобили с 300 и повече конски сили, които са по-скоро са подходящи за движение по шосетата и моторите им издържат не повече от 25 000 километра", обясни Демерджиев.

Този факт, в допълнение към ужасното състояние на пътищата, които обслужват при граничната зона, обяснява защо границата не може да бъде обхождана внимателно и често. Разбитите пътища са причина за непрекъснати аварии на полицейските коли. "Това наложи на свой ред да мобилизираме сили да поправим и поддържаме работилница на място в Елхово, с която да отремонтират автомобилите, които се чупеха и се чупят", разкри Демерджиев.

"От там нататък, другото, което се наби на очи: няма техническо обезпечаване", продължи с проблемите служебният министър на МВР. Там, където има техническо обезпечаване с шест пъти по-малко жива сила се постига по-добър ефект по опазване на границата. За съжаление от около 250 километра оградно съоръжение, на около 150 км. има такова техническо обезпечаване, разкри Демерждиев. Предприети са действия с наличния ресурс на МВР за техническо обезпечаване,

поискана е помощ от ЕК и такава е отпусната в спешен порядък,

допълни той.

Очевидно проблемите по съоръжението и опазването на границата не са възникнали по времето на служебния кабинет на Гълъб Донев. Те са със стара дата и въпреки крясъците на ГЕРБ и БСП за оставка на Демерджиев поради занижен граничен контрол водят началото си далеч преди това.

За последно в края на юли 2020 г. кабинетът на Бойко Борисов одобри допълнителни разходи по бюджета на Министерския съвет в размер на 1 257 800 лева за извънгаранционно поддържане на временното възпрепятстващо съоръжение и прилежащия път по българо-турската граница на територията на областите Бургас, Хасково и Ямбол. С тази инжекция сметките за конкретната стойност на съоръжението съвсем се объркаха.

Не че до този момент са били ясни. Дори през 2017 г. се стигна до комичната ситуация коалиционният партньор на ГЕРБ Валери Симеонов да оцени оградата на около 180 млн. лева, докато на гербер №2 Цветан Цветанов му се откъснаха 200 милиона, при това за напълно готова ограда според него. А като добавим и

мистерията с онези 160 млн. евро дадени ни от ЕК през 2016 г.,

съвсем изтърваваме края на сметките...

Неяснотата колко пари и къде са отишли се задълбочава и от умишленото прехвърляне на управлението на съоръжението. То беше променяно няколко пъти - веднъж съоръжението се стопанисваше от МВР, после го прехвърлиха на областните управители на Ямбол, Хасково и Бургас, а през септември 2021 г. служебният кабинет на Стефан Янев го върна към "Гранична полиция" с мотив, че трябва да бъде спешно ремонтирана.

Такъв ремонт направи редовното правителство на Кирил Петков, което възстанови 64 км ограда, на обща стойност 120 000 лева. Според доклада за извършения ремонт са били подменени 4977 м спирала режеща тел, 34 бетонни колони, изградени са два нови стоманобетонни водостоци, отремонтирани 402 оградни пана, подравнени са 570 м участъци прилежащ път, почистени са 42 водостока, насипани 1 231 куб. м. чакъл...

С тези пари и със средствата, които евентуално ще бъдат отпуснати в близко бъдеще за засилване на охраната на границата и ремонта на съоръжението, оградата действително става златна, а на всичко отгоре и смъртоносна, както се оказа след инцидента край Елхово.

И ще излезе права червената Елена Йончева, която през 2018 г. пресметна, че

един метър ограда с прилежащ път у нас струва 500 евро,

докато в Гърция цената е 250 евро.

Имаше и проверка на ДАНС със заключителен доклад за оградата, който беше изискан от Йончева и колегата й Крум Зарков. Прокуратурата обаче им следното: "На 21.02.2018 г. наблюдаващият прокурор от Специализираната прокуратура е изпратил отговор до народните представители, като е посочил, че докладът на ДАНС представлява част от доказателствените материали и не може да им бъде предоставен. Посочено е също, че разгласяването на материалите от наказателното производство към настоящия момент сериозно би затруднило разследването и разкриването на обективната истина".

Четири години по-късно никой не знае каква е обективната истина. Но бихме могли да я научим, ако бившият червен депутат и настоящ служебен министър на правосъдието Крум Зарков поиска отново въпросния доклад.

Ще бъде любопитно

да видим реакцията на ведомството, администрирано от Иван Гешев.

А докато тук си играем на криеница, в съседна Гърция предприемат сериозни мерки. В края на август т.г. стана известно, че комшиите ще вдигнат ограда по цялата си сухоземна граница с Турция в окръг Еврос, която е дълга 220 километра. В момента по река Марица има 40 км ограда, до края на годината ще бъде удължена с още 80 километра.

Освен яко бетонно съоръжение, гърците ще хвърлят милиони за снабдяване на граничната си полиция с дронове, средства за електронно наблюдение, плавателни съдове, наземни и авиационни средства, обучение на 250 нови граничари. Предвиждат и укрепване на бреговата охрана на обща стойност 800 млн. евро.

Facebook logo
Бъдете с нас и във